Toyota's strategische investering in Kyushu: een nieuwe batterijfabriek
Het Japanse eiland Kyushu, bekend om zijn natuurlijke schoonheid en technologische industrieën, staat op het punt een cruciale rol te spelen in de wereldwijde EV-markt. Met Toyota's nieuwe batterijfabriek in de Fukuoka Prefectuur, wordt het eiland een belangrijk knooppunt in de toeleveringsketen van elektrische voertuigen.
De nieuwe batterijfabriek van Toyota zal worden gevestigd in het Shin-Matsuyama Seaside Industrial Park in de havenstad Kanda, Fukuoka. Deze fabriek zal slechts 40 kilometer verwijderd zijn van de Miyata autofabriek in Miyawaka, waar momenteel diverse Lexus-modellen zoals de UX, NX, RX en ES worden geproduceerd. De Miyata fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 430.000 voertuigen, waarvan 90% wordt geëxporteerd. In de toekomst kunnen hier ook elektrische voertuigen worden geproduceerd met batterijen uit de nieuwe fabriek.
De bouwplannen voor de batterijfabriek zijn nog in ontwikkeling, maar Toyota zal binnenkort de bouwplanning en andere details bekendmaken. De Japanse overheid, via het Ministerie van Economie, Handel en Industrie, overweegt een subsidie voor deze fabriek onder de Economic Security Promotion Act.
Toyota's EV-strategie is gericht op een jaarlijkse verkoop van 3,5 miljoen elektrische voertuigen tegen 2030, waarbij de luxe divisie Lexus een centrale rol zal spelen. Het merk streeft ernaar om tegen 2035 zijn volledige modellijn elektrisch te maken. Naast de plannen in Fukuoka, onderzoekt Toyota ook de mogelijkheid om een nieuwe Lexus-fabriek voor elektrische voertuigen in Shanghai, China te openen.
De nieuwe fabriek zal worden beheerd door Primearth EV Energy, een volledige dochteronderneming van Toyota sinds de overname van Panasonic’s aandelen in maart. Primearth, binnenkort bekend als Toyota Battery, heeft een lange geschiedenis in de productie van batterijtechnologie en zal een cruciale rol spelen in Toyota's EV-toekomst.
Kyushu, vaak de Silicon Valley van Japan genoemd, herbergt al veel auto- en halfgeleiderfabrieken, waaronder faciliteiten van bedrijven zoals Sony en TSMC. De nieuwe batterijfabriek van Toyota versterkt de positie van Kyushu als een belangrijk knooppunt in de wereldwijde toeleveringsketen voor elektrische voertuigen en halfgeleiders.
De eerste resultaten van de nieuwe fabriek worden verwacht in 2026, wanneer Toyota zijn eerste hoogpresterende batterijmodel zal introduceren. Deze ontwikkeling is een belangrijke stap in Toyota's plan om de leiding te nemen in de wereldwijde EV-markt en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen.