Elektrische auto's een no-go in Duitsland? Verkoopcijfers kelderen dramatisch
Uit een recente enquête van de ZDK blijkt dat de bestellingen van volledig elektrische voertuigen in de eerste helft van 2024 met 47% zijn gedaald bij particuliere klanten in Duitsland. Ook de vraag naar plug-in hybrides is afgenomen, terwijl de interesse in diesel- en benzineauto's juist is toegenomen.
De verkoop van elektrische auto's in Duitsland blijft achter bij de verwachtingen. In de eerste zes maanden van 2024 is het aantal bestellingen van volledig elektrische voertuigen bij particulieren met 47% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Voor plug-in hybrides was de daling 37%. Daarentegen nam de vraag naar diesel- en benzineauto's toe met respectievelijk 24%.
Zakelijke klanten tonen iets minder negatief sentiment, hoewel ook hier een daling zichtbaar is: 41% minder bestelde BEV's en 33% minder PHEV's. De diesel- en benzinebestellingen namen daarentegen toe met 20%.
De verwachtingen voor de rest van 2024 zijn somber. Bijna tweederde van de ondervraagde autobedrijven beoordeelt de orderportefeuille voor elektrische voertuigen als 'zeer slecht', en nog eens 28% noemt de situatie 'slecht'. De vooruitzichten voor plug-in hybrides zijn iets beter, maar nog steeds negatief, met 79% van de respondenten die pessimistisch zijn.
Bij zakelijke klanten is het beeld niet veel rooskleuriger. 84% van de ondervraagden verwacht een 'zeer slechte' of 'slechte' vraag naar BEV's, en voor PHEV's ligt dit percentage op 73%.
Er is enige optimisme over de verkoop van auto's met conventionele aandrijflijnen. 7% van de autodealers verwacht een 'zeer goede' en 32% een 'goede' ontwikkeling in de vraag naar diesel- en benzineauto's bij particulieren. Voor de zakelijke markt zijn de verwachtingen vergelijkbaar.
De belangrijkste hindernis voor de adoptie van elektrische voertuigen bij zakelijke klanten is de hoge aanschafprijs en hoge leasetarief, aldus 27% van de respondenten. Andere genoemde redenen zijn de onzekerheid over de restwaarde, gebrek aan laadmogelijkheden thuis en op het werk, en de beperkte beschikbaarheid van snellaadstations.
De meerderheid van de respondenten (70%) is van mening dat de opbrengsten uit de CO2-prijs moeten worden gebruikt om de overgang naar alternatieve brandstoffen zoals E-Fuels en elektrische mobiliteit te stimuleren.
ZDK-voorzitter Arne Joswig benadrukt dat de teruglopende vraag naar BEV's en PHEV's een duidelijke indicatie is van de huidige problemen in de autobranche. "De hoge prijzen en leasetarief vormen een belangrijke belemmering voor de groei van elektrische mobiliteit. Er is dringend behoefte aan lagere prijzen en gunstigere leasetarief om marktstimulansen te creëren. Bovendien moeten we aanzienlijke vooruitgang boeken op het gebied van laadinfrastructuur."
Bron: www.kfzgewerbe.de