Duitse toeleverancier past strategie aan: hybride auto's winnen terrein
De Duitse toeleverancier Schaeffler heeft besloten om zijn focus op onderdelen voor volledig elektrische auto's te verminderen. Volgens topman Klaus Rosenfeld is de vraag naar elektrische voertuigen afgenomen, terwijl hybride auto's juist in populariteit toenemen.
Schaeffler, een belangrijke speler in de wereldwijde auto-industrie, zag in de eerste helft van dit jaar een omzetstijging van 2 procent, wat neerkomt op 8,3 miljard euro. Tegelijkertijd daalde de operationele winst met 16 procent tot 525 miljoen euro. Het bedrijf, dat zijn aftersales-activiteiten onlangs omdoopte tot Vehicle Lifetime Solutions (VLS), wil zich nu meer richten op innovatie en klantgerichtheid.
Volgens Rosenfeld kiezen consumenten in de Verenigde Staten en China steeds vaker voor hybride auto's boven volledig elektrische voertuigen. Ondanks deze verschuiving benadrukt hij dat autofabrikanten nog steeds moeten voldoen aan emissiedoelstellingen, waardoor de trend naar elektrificatie onverminderd doorgaat.
De opkomst van hybride auto's wordt ook bevestigd door recente marktgegevens. In Europa is het aantal registraties van hybrides in de eerste helft van 2024 bijna met een vijfde toegenomen. Automerken zoals Hyundai en Renault hebben hun positieve verkoopresultaten vooral te danken aan de sterke vraag naar hybride modellen.