Porsche zet grote stap naar duurzame EV-accu's met revolutionair project

Geen kindervoetjes meer in de mijn voor jouw EV-accu? Porsche zet een stap in de goede richting. Met een grootschalige proef wil het merk oude hoogvoltagebatterijen recyclen tot grondstoffen voor nieuwe exemplaren. Zo wil Porsche de cirkel rond maken en minder afhankelijk worden van omstreden regimes.
Zwarte massa met toekomst
In het kader van de pilot werkt Porsche aan een gesloten grondstofcyclus voor EV-accu’s. De proef bestaat uit drie fases. In de eerste stap worden oude accupakketten uit testvoertuigen mechanisch vermalen tot wat Porsche "zwarte massa" noemt. In deze korrelige brij zitten waardevolle metalen zoals nikkel, kobalt, mangaan en lithium. Tot nu toe werd al zo’n 65 ton zwarte massa geproduceerd.
De tweede fase draait om het terugwinnen van deze metalen. De zwarte massa wordt verfijnd tot zuivere grondstoffen, die geschikt zijn voor gebruik in nieuwe batterijen. Belangrijk detail: de kwaliteit moet hoog genoeg zijn om aan de standaarden van Porsche te voldoen. Geen compromissen, zelfs niet bij gerecyclede materialen.
Van afval tot nieuw accupakket
In de derde fase wil Porsche batterijcellen produceren waarin een vast aandeel gerecyclede materialen is verwerkt. Deze cellen worden vervolgens getest in echte voertuigen van het merk. Zo wil Porsche aantonen dat een circulaire aanpak niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de prestaties.
Barbara Frenkel, lid van de raad van bestuur voor inkoop bij Porsche, licht toe: "With the help of innovative recycling processes, we strive to increase our independence from volatile and geopolitically unstable raw material markets. Circular economy is a core pillar of our sustainability strategy, and with this pilot project, we want to underscore our ambitions."
Duurzaam én voorbereid op regelgeving
Het project toont volgens Porsche aan dat het merk een “holistisch begrip” heeft van de circulaire economie. Maar er speelt meer. Vanaf 2031 gelden strengere Europese regels voor batterijen en hun herkomst. Door nu al stappen te zetten, bereidt Porsche zich voor op die toekomst én kan het zich profileren als verantwoord fabrikant.
Want of je nou gelooft dat EV’s de wereld gaan redden of niet: elke ton minder verse mijnbouw telt. En dat Porsche zich als sportwagenmerk opwerpt als koploper in recycling, zegt veel over hoe snel de auto-industrie verandert.