Xiaomi komt met elektrische SUV die lijkt op Ferrari – maar dan goedkoper

Na het succes van de SU7-sedan breidt Xiaomi zijn modellengamma uit met de YU7, een opvallend sportieve SUV. Met zijn slanke coupélijn en scherpe LED-koplampen lijkt hij toch wel verdacht veel op de Ferrari Purosangue. Alleen de prijs is allesbehalve Italiaans: instappen kan namelijk al vanaf zo’n 38.000 euro.
Ferrari-look voor een prikkie
Xiaomi, bekend van smartphones, wil nu ook een serieuze speler worden in de autowereld. De nieuwe YU7, die zijn wereldpremière in juni 2025 beleeft, deelt zijn basis met de eerder geïntroduceerde SU7-sedan. Maar waar die laag en gestroomlijnd is, gaat de YU7 de SUV-kant op – of eigenlijk SUV-coupé, gezien de aflopende daklijn.
Qua design leunt de auto zwaar op de stijl van de Ferrari Purosangue: een slanke neus met McLaren-achtige koplampen, brede heupen, uitgesproken luchtinlaten en een opvallende dakspoiler. Aan de achterkant prijkt een doorlopende C-vormige lichtstrip en een forse diffuser. De afmetingen: net geen vijf meter lang, twee meter breed en 1,60 meter hoog, met een wielbasis van drie meter.
Tot 690 pk voor de topversie
De YU7 verschijnt in drie varianten. De basisversie krijgt een elektromotor op de achteras met 235 kilowatt (320 pk) en een LFP-batterij. Daarboven komt een vierwielaangedreven variant met twee motoren – 220 kilowatt voorin en 288 kilowatt achter – wat een gecombineerd vermogen oplevert van maar liefst 508 kilowatt, oftewel 690 pk. Daarmee moet de ruim 2.400 kilo wegende SUV een topsnelheid van 253 kilometer per uur halen.
De actieradius is afhankelijk van de configuratie: Xiaomi noemt voorlopige cijfers van 670 tot 760 kilometer. Voor de aandrijving in de krachtigste versies wordt een NMC-batterij van CATL gebruikt, al is de exacte accucapaciteit nog onbekend.
Concurrent voor de Tesla Model Y
De Xiaomi YU7 zal gebouwd worden in dezelfde fabriek in Beijing als de SU7. De vanafprijs voor de achterwielaandrijver ligt rond de 38.000 euro, de vierwielaandrijver begint bij circa 51.000 euro. Daarmee neemt de YU7 het rechtstreeks op tegen de Tesla Model Y, maar dan met opvallender looks en meer vermogen.
Hoewel het interieur nog niet getoond is, lijkt het logisch dat Xiaomi het minimalistische schermlandschap van de SU7 ook naar de YU7 overbrengt. Verwacht dus een hightech cockpit met veel scherm en een flinke dosis Google-integratie.