Laadpaalnachtmerrie in Europa: hoe een nachtje opladen duurder kan zijn dan je hotel
Nederlanders die met hun elektrische auto op vakantie gaan, worden door de ANWB gewaarschuwd voor onverwacht hoge laadkosten in het buitenland. Wat begint als een zorgeloze reis, kan eindigen met een pittige rekening van honderden euro's. De ANWB slaat alarm: excessieve laadkosten dreigen voor elektrische rijders in Europa.
De ANWB waarschuwt vakantiegangers met een elektrische auto voor gigantische laadkosten in Europese landen. Een enkele laadsessie kan namelijk zomaar honderden euro's kosten, vooral bij laadpalen die per minuut afrekenen. Vooral in landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk kunnen de tarieven flink oplopen. Een nachtje opladen bij een hotel kan zomaar duurder uitvallen dan de overnachting zelf.
De ANWB adviseert vakantiegangers met een elektrische auto om altijd vooraf de tarieven en prijsopbouw van laadpalen te controleren om onaangename verrassingen te voorkomen. De stroomprijs per kilowattuur in veel Europese vakantielanden is weliswaar niet uitzonderlijk, maar op sommige plekken worden daarbovenop torenhoge tarieven gerekend voor iedere minuut of ieder uur dat de auto aan de laadpaal staat. Deze tijdgebonden tarieven, ook wel bekend als blokkeertarieven, zijn in Nederland minder gebruikelijk, maar komen in landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk veel vaker voor.
In één van de gevallen geval ging het om een factuur van 480 euro voor iets meer dan een dag laden op een Franse camping. Het AD sprak met iemand die 479,60 euro kwijt was voor een laadbeurt op de camping. Zulke gigantische kosten kunnen een flinke domper zijn op een verder zorgeloze vakantie.
De ANWB adviseert vakantiegangers met een elektrische auto om altijd van tevoren het tarief en de prijsopbouw van een laadpaal te controleren via bijvoorbeeld de app van het bedrijf waarvan ze een laadpas hebben. De moraal van het verhaal is dus: hang je EV niet zomaar aan een lader als je niet weet wat de kosten zijn.
Hoewel de ANWB niet in alle gevallen tegen blokkeertarieven is, omdat die kunnen voorkomen dat auto's bij een laadpaal blijven staan terwijl de accu al vol is, moeten de tarieven wel 'redelijk' zijn. De bond zegt dat zelfs enkele tientallen excessen al reden genoeg zijn om aan de bel te trekken, gezien het feit dat er ruim 200.000 mensen met een laadpas van de ANWB zijn.