Volkswagen Tharu XR: een nieuwe cross-over voor de Chinese markt
Volkswagen breidt zijn aanbod in China uit met de Tharu XR, een betaalbare cross-over die gebaseerd is op de populaire T-Cross. Deze nieuwe variant positioneert zich tussen de T-Cross en de grotere Tharu, en biedt Chinese consumenten een ruimere optie binnen het budgetsegment.
De Volkswagen Tharu XR is ontwikkeld door SAIC Volkswagen en deelt veel van zijn technische basis met de T-Cross, die ook in China verkrijgbaar is. Wat de Tharu XR onderscheidt, is zijn grotere lengte van 4,36 meter, wat hem iets langer maakt dan de Chinese T-Cross en Tacqua, maar net iets korter dan de Tharu, die elders bekendstaat als de Taos. Ondanks deze afmetingen deelt de Tharu XR dezelfde wielbasis van 2,65 meter met de verlengde T-Cross-varianten.
Het platform waarop de Tharu XR is gebouwd, is het bekende MQB A0-platform, dat Volkswagen ook gebruikt voor andere compacte modellen zoals de Taigun. Onder de motorkap biedt de Tharu XR keuze uit twee motoren: een 1,5-liter viercilinder met of zonder turbo. De turbo-versie levert een respectabele 160 pk en 250 Nm koppel, wat zorgt voor een prettige rijervaring. Alle versies zijn uitgerust met voorwielaandrijving.
Hoewel de Tharu XR er qua design uitziet als een moderne Volkswagen, is het belangrijk op te merken dat de technische specificaties en het comfortniveau eerder overeenkomen met een oudere generatie voertuigen. Dit maakt de Tharu XR een aantrekkelijk geprijsde optie voor de Chinese markt, waar de auto te koop is voor omgerekend ongeveer 14.884 euro. Voor de Nederlandse markt is dit model echter niet beschikbaar.