Deze merken riskeren miljoenenboetes door te hoge CO2-uitstoot in 2025
In 2025 staan automerken voor een grote uitdaging om te voldoen aan de strenge CO2-uitstootnormen van de Europese Unie. Merken als Tesla en Geely liggen op schema, terwijl grote namen zoals Volkswagen en Ford achterblijven. Het niet halen van deze doelen kan leiden tot torenhoge boetes, aangezien de EU strikte maatregelen neemt om de uitstoot te verminderen.
De Europese Unie heeft de gemiddelde CO2-uitstootlimiet voor nieuwe auto's die in 2025 verkocht worden, vastgesteld op 93,6 gram per kilometer. Dit is een aanzienlijke verlaging ten opzichte van de limiet van 116 g/km die in 2021 gold. Elke autofabrikant heeft een specifiek doel, afhankelijk van het gemiddelde gewicht van hun voertuigen. Dit betekent dat merken zoals Mercedes en BMW, die voornamelijk grote SUV's verkopen, strengere doelen hebben dan merken die kleinere, zuinigere auto's verkopen, zoals Dacia en Citroën.
Hieronder de gemiddelde CO2-uitstoot per merk in de eerste helft van 2024 en hoe ze zich verhouden tot de limiet van 93,6 g/km:
Volkswagen: 123 g/km
Ford: 125 g/km
Renault-Nissan-Mitsubishi: 114 g/km
Stellantis: 113 g/km
Hyundai: 108 g/km
Mercedes-Benz: 108 g/km
BMW Group: 106 g/km
Toyota: 105 g/km
Geely (Volvo, Polestar): 56 g/km
Tesla: 0 g/km
Voor elke gram CO2-uitstoot boven de limiet moeten fabrikanten 95 euro per verkochte auto betalen. In 2021 resulteerde dit al in een totaal van 550 miljoen euro aan boetes voor de autofabrikanten die de doelen niet haalden. Voor 2025 dreigt dit bedrag nog verder op te lopen, vooral voor merken zoals Volkswagen en Ford die momenteel ver achterlopen op hun doelstellingen.
Bron: Automotive News Europe
Ford en Volkswagen hebben al hun zorgen geuit over de haalbaarheid van de huidige eisen, vooral gezien de dalende vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Volkswagen-CEO Oliver Blume heeft gepleit voor een herziening van de CO2-doelen, aangezien de belangstelling voor elektrische modellen afneemt. Ook BMW-CEO Oliver Zipse en Renault-baas Luca de Meo hebben opgeroepen om de doelstellingen te heroverwegen.
Ondertussen liggen Tesla en Geely comfortabel binnen de gestelde marges, dankzij hun sterke focus op volledig elektrische voertuigen. Andere merken die moeite hebben om aan de eisen te voldoen, zullen moeten investeren in hybrides en plug-in hybrides om hun gemiddelde uitstoot te verlagen en zo de dreigende boetes te vermijden.