Autofabrikanten riskeren miljardenboetes door overschrijding CO2-doelstellingen
Autofabrikanten zoals Volkswagen, Ford en Stellantis dreigen miljardenboetes te krijgen van de EU, omdat zij niet op schema liggen om de strengere CO2-doelstellingen voor 2025 te halen. De snel dalende verkoop van elektrische voertuigen maakt de situatie alleen maar ingewikkelder voor de industrie.
Vanaf 2025 legt de Europese Unie strengere limieten op voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Deze nieuwe grens ligt op 93,6 gram CO2 per kilometer, maar veel autofabrikanten halen deze doelstelling bij lange na niet. Volgens een analyse van Dataforce zijn vooral Volkswagen en Ford de grootste achterblijvers, met een verwachte overschrijding van respectievelijk 13 en 12 gram CO2 per kilometer in 2025.
Als deze fabrikanten er niet in slagen hun gemiddelde uitstoot te verlagen, dreigen zij forse boetes te krijgen. De boetes bedragen 95 euro per gram CO2 boven de limiet, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Voor Volkswagen kan dit neerkomen op een boete van ruim 4 miljard euro als het huidige uitstootniveau gehandhaafd blijft.
De situatie wordt verder bemoeilijkt door de dalende verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) in Europa, vooral in Duitsland waar subsidies zijn afgebouwd. Fabrikanten hebben minder mogelijkheden om hun gemiddelde uitstoot te verlagen door meer EV’s of plug-in hybrides te verkopen, wat de druk op de industrie verhoogt. Om aan de EU-normen te voldoen, overwegen sommige fabrikanten om samen te werken met bedrijven die wel binnen de CO2-doelstellingen vallen, zoals Tesla.
Oliver Blume, CEO van Volkswagen, heeft de Europese Unie opgeroepen om de CO2-doelstellingen te herzien. Hij stelt dat de autofabrikanten onredelijke boetes opgelegd krijgen vanwege omstandigheden buiten hun controle, zoals de afname van EV-verkopen en de concurrentie van Chinese fabrikanten. Ook andere CEO’s, zoals Luca de Meo van Renault en Oliver Zipse van BMW, hebben soortgelijke oproepen gedaan.
Ondanks de oproepen tot herziening blijft de EU vasthouden aan de doelstellingen, terwijl autofabrikanten worstelen om hun uitstoot te verminderen. Dataforce voorspelt dat de prijzen van benzine- en dieselauto’s de komende jaren zullen stijgen, terwijl elektrische voertuigen goedkoper worden. Tegelijkertijd blijft de vraag naar grotere, zwaardere SUV’s in Europa toenemen, wat de CO2-uitstoot verder verhoogt.