Elektrische laadcrisis in Utrecht: niet opladen tussen 16:00 en 21:00 uur
In de strijd tegen een overbelast stroomnetwerk in Utrecht overwegen lokale politieke partijen en wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) beperkingen in te stellen voor het gebruik van elektrische auto's, meldt RTV Utrecht. Als de plannen doorgaan dan zijn laadpalen op bepaalde tijden van de dag helemaal niet meer beschikbaar, van het einde van de middag tot in de vroege avond.
De gemeente experimenteert al met het verlagen van het vermogen van laadpalen tijdens piekuren, maar dit blijkt onvoldoende om de druk op het elektriciteitsnet te verlagen.
De drastische stap wordt overwogen naast de bestaande milieuzone, die dieselvoertuigen weert uit bepaalde delen van de stad.
Overigens opperen PvdA en ChristenUnie in Utrecht elektrische auto's helemaal te weren uit de binnenstad, vanwege het probleem met het elektriciteitsnetwerk.
De overbelasting van het stroomnetwerk is het gevolg van de landelijk ingezette energietransitie, die voor een overgang moet zorgen van fossiele brandstoffen (gas, benzine) naar vernieuwbare energie (elektriciteit). Hierdoor schakelen meer mensen over op elektrische of hybride warmtepompen en doet ook de industrie haar best om zoveel mogelijk elektriciteit te gebruiken.
Bewoners van de stad zullen minder hinder ondervinden van de beperkingen, omdat zij vaak 's nachts laden. Voor bezoekers van de stad wordt het een heel ander verhaal. Met een bijna lege accu je elektrische wagen parkeren, terwijl je nog terug moet naar de andere kant van het land, kan zo een lastige exercitie worden. De oplossing die gesuggereerd wordt is om mensen die echt een lege accu hebben alsnog stroom te geven, maar dan tegen woekerprijzen.
In de stad hebben ook bedrijven last van de problemen met het elektriciteitsnetwerk. Zo kunnen bedrijven geen aansluiting krijgen op krachtstroom.
De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) zei eerder tegen de NOS rondom de berichtgeving dat mensen met een elektrische auto moeten wel 'laadzekerheid' moeten hebben.
"Dit is wel heel erg van dik hout zaagt men planken", aldus Robert van Gent van de belangenorganisatie van mensen met een elektrische auto. "Wat wij willen is echt slim laden met laadpalen die reageren op dreigende overbelasting en dan vermogen minderen."