Belgische EV-rijders leggen dagelijks 114 km af, overbelast stroomnet bijzaak
Elektrische voertuigen in België worden vaker en intensiever gebruikt dan men misschien zou verwachten. Belgische EV-bestuurders rijden gemiddeld 114 kilometer per dag. Dat is aanzienlijk meer dan het Belgische gemiddelde van 35 kilometer voor alle voertuigen. Men houdt dus weinig rekening met de belasting van het elektriciteitsnet tijdens het opladen.
Uit gegevens van laadpaalaanbieder Easee, gebaseerd op 1,8 miljoen laadsessies tussen 2022 en 2024, blijkt dat de Belgische EV-rijder aanzienlijk meer kilometers aflegt dan de gemiddelde bestuurder. De cijfers tonen aan dat zorgen over beperkte reikwijdte grotendeels ongegrond zijn; het dagelijkse gebruik van EV’s ligt zelfs ver boven het nationale gemiddelde.
Het opladen gebeurt vaak tijdens de piekuren, met name in de ochtend (tussen 7 en 9 uur) en in de avond (tussen 16 en 19 uur), waarbij het grootste deel van de laadsessies rond 17 uur plaatsvindt. Dit valt samen met het moment waarop veel huishoudens elektriciteit gebruiken, bijvoorbeeld voor het koken, wat extra druk legt op het stroomnet. Tijdens de wintermaanden, vooral in december en januari, stijgt het aantal laadsessies nog verder, waarschijnlijk door het hogere energieverbruik van EV’s in koudere omstandigheden en de wens van bestuurders om een veilige actieradius te behouden.
Volgens Alfred Kuijer, Country Director France & Benelux bij Easee, is het belangrijk om slim te laden om het elektriciteitsnet te ontlasten. "Veel mensen laden hun auto zodra ze thuiskomen, wat een grote belasting voor het net kan betekenen. Slimme laadsystemen kunnen helpen om deze pieken te verminderen door de laadtijden beter te spreiden. Dit zal steeds belangrijker worden naarmate meer mensen overstappen op elektrisch rijden."