Flexi-wings: zijn Mercedes en McLaren in overtreding?
Flexibele voorvleugels zijn dit seizoen opnieuw een hot topic in de Formule 1, aangezien teams hun ontwerpstrategieën gebruiken om balansproblemen met grondeffectauto’s aan te pakken. De FIA is begonnen met videochecks om meer inzicht te krijgen in de situatie, maar heeft aangegeven voorlopig geen regels aan te passen. Red Bull en Ferrari dringen echter aan op meer duidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan.
In de afgelopen maanden zijn flexibele voorvleugels steeds meer in de schijnwerpers komen te staan, vooral door de toenemende concurrentie van teams zoals Mercedes en McLaren. Bij de Grand Prix van België startte de FIA met videocontroles van voorvleugels om beter te begrijpen hoe teams omgaan met aerodynamische flexibiliteit. Het doel van deze controles is niet om overtredingen te bestraffen, maar om vast te stellen of de huidige belastingtests nog voldoen voor de lange termijn. Hoewel de FIA geen directe wijzigingen in de regels voor dit seizoen overweegt, zou een mogelijke aanpassing pas in 2025 van kracht worden.
Tijdens de recente Grand Prix van Italië ontstond er discussie over de legaliteit van de flexibele vleugels van onder andere McLaren en Mercedes, wat leidde tot bezorgdheid bij rivaliserende teams zoals Red Bull en Ferrari. Christian Horner, teambaas van Red Bull, benadrukte dat het aan de FIA is om te bepalen of deze ontwerpen binnen de regels vallen. "Als het acceptabel is, zullen wij dezelfde richting opgaan", zei Horner. Ook Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur benadrukte dat deze kwestie intern met de FIA moet worden besproken.
De FIA heeft al lang geprobeerd om de controle te behouden over aerodynamische flexibiliteit binnen de teams. Volgens de technische reglementen moeten vleugels statische belastingstests doorstaan, maar teams weten dat er op het circuit extra flexibiliteit kan optreden. Mercedes' technisch directeur, James Allison, gaf eerder dit jaar al aan dat teams bekend zijn met de grenzen van wat toegestaan is en dat ze zich aan de FIA-tests houden.
Toch zijn er zorgen dat sommige vleugels speciaal zijn ontworpen om zich op een bepaalde manier te gedragen bij specifieke snelheden, wat volgens Allison niet legitiem zou zijn. De FIA benadrukt in een nog altijd geldende technische richtlijn dat vleugels die hun structurele eigenschappen veranderen door secundaire parameters, zoals temperatuur en aerodynamische belasting, niet legaal zijn, zelfs als ze de keuring in de pits doorstaan.
Met de opkomst van steeds competitievere ontwerpen blijft het onderwerp flexi-wings relevant in de Formule 1, en de teams wachten nu op verdere stappen van de FIA om duidelijkheid te verschaffen over wat wel en niet is toegestaan op de baan.