De Volvo EX90: de ultieme Volvo van dit moment?
De Volvo EX90 is de nieuwste volledig elektrische SUV van het Zweedse merk, en volgens Volvo zelf is dit hun meest geavanceerde en krachtigste model tot nu toe. Maar is het werkelijk de beste Volvo ooit? Om dit te ontdekken, nam reviewer Rory van Autotrader het vliegtuig naar Californië voor een uitgebreide test. Met ruimte voor zeven passagiers, geavanceerde veiligheidssystemen en een indrukwekkende batterij lijkt de EX90 een serieuze speler in de wereld van elektrische SUV’s. Maar kan hij echt de hoge verwachtingen waarmaken?
Ruimte, comfort en slimme technologie
De Volvo EX90 biedt niet alleen plaats aan zeven passagiers, maar doet dit ook op een luxe en ruimtelijke manier. “Het is een volledige zevenzitter,” merkt Rory op, terwijl hij comfortabel achterin zit met "voldoende been- en hoofdruimte, zelfs voor volwassenen." Het interieur van de auto is doordrenkt van Zweedse minimalistische ontwerpen met een mix van hoogwaardige materialen. De auto bevat bijna 50 kilogram aan gerecyclede en biogebaseerde materialen, wat perfect aansluit bij Volvo's duurzaamheidscampagne. Het interieur voelt "premium aan" en de combinatie van verschillende texturen, van faux leer tot houtachtige afwerkingen, draagt bij aan de luxe uitstraling.
Wat betreft de technologie biedt de EX90 een 14-inch centraal display dat op Android draait en volgens Rory “boterzacht en zeer responsief” is. Hoewel hij opmerkt dat het systeem geweldig werkt, had hij graag wat meer fysieke knoppen gezien om de bediening eenvoudiger te maken tijdens het rijden.
Slimme functies en veiligheid
Een van de unieke functies van de EX90 is het interne radarsysteem dat de cabine en kofferbak kan scannen om te voorkomen dat huisdieren of mensen per ongeluk opgesloten blijven in de auto. Rory test dit systeem met behulp van een geit: “Het werkt verrassend goed, de deuren weigerden te sluiten zodra de aanwezigheid van de geit werd gedetecteerd.” Dit type innovatieve technologie draagt bij aan Volvo’s reputatie op het gebied van veiligheid.
Verder beschikt de auto over zelfrijdende mogelijkheden, al zijn deze op het moment van schrijven nog niet volledig actief. Toch moeten klanten al wel betalen voor de sensoren die uiteindelijk autonoom rijden mogelijk zullen maken. Rory merkt op dat dit “lichtelijk vervelend is” omdat de technologie op dit moment nog niet veel meerwaarde biedt.
Praktisch en ruim
Met alle zeven zitplaatsen in gebruik biedt de EX90 een kofferruimte van 310 liter, wat kleiner is dan directe concurrenten zoals de BMW X7. Echter, het slimme ontwerp van de auto biedt een aanzienlijke hoeveelheid opbergruimte onder de vloer, waardoor hij praktischer is dan je zou verwachten voor een auto van dit formaat. “Het is een ruime auto, zelfs wanneer deze vol zit met passagiers,” concludeert Rory.
Een handige extra is dat de achterste ophanging kan worden verlaagd, waardoor het gemakkelijker wordt voor huisdieren om in te stappen. Dit bleek handig voor de geit die Rory meebracht: “Het verlaagt de auto zo veel dat ik bijna mijn hoofd stootte, wat een leuk detail is.”
Rijervaring en prestaties
De Volvo EX90 is uitgerust met een indrukwekkend batterijpakket van 111 kWh, waarvan 104 kWh bruikbaar is. Er zijn twee versies beschikbaar: de twin motor ultra en de twin motor performance ultra, met vermogens variërend van 408 tot 517 pk. De versie die Rory testte, de twin motor performance ultra, haalt de 0-100 km/u in slechts 4,9 seconden. "Het is behoorlijk krachtig," merkt hij op. Hoewel de acceleratie progressief en soepel aanvoelt, benadrukt hij dat dit niet de agressieve acceleratie is die je in sommige andere elektrische auto's vindt.
Tijdens het rijden op bochtige wegen presteert de EX90 verrassend goed. Ondanks zijn gewicht van 2,8 ton biedt de auto voldoende grip en rijplezier, vooral wanneer de sportieve rijmodus is ingeschakeld. “Het verbaasde me hoe capabel deze auto is op bochtige wegen,” zegt Rory, terwijl hij opmerkt dat de auto dynamisch en plezierig blijft, ondanks zijn grote afmetingen.
Minpunten en verbeterpunten
Hoewel de EX90 op veel vlakken indruk maakt, zijn er toch enkele punten van kritiek. Rory ergert zich vooral aan de stuurinrichting: “Wanneer je de auto in de versnelling zet, duurt het enkele seconden voordat de stuurbekrachtiging actief wordt, wat frustrerend is als je haast hebt.” Daarnaast stoort hij zich aan het gebrek aan fysieke knoppen: “Het ontbreken van knoppen betekent dat je te veel moet navigeren door menu’s, wat afleidend kan zijn.”
Ook op het gebied van efficiëntie schiet de EX90 wat tekort. Hoewel Volvo claimt dat de auto een bereik van 374 kilometer heeft, merkte Rory dat het bereik in de praktijk ergens tussen de 160 en 220 kilometer lag, afhankelijk van hoe hij de auto reed. Dit maakt de auto wellicht minder aantrekkelijk voor mensen die regelmatig lange afstanden afleggen.
Conclusie: een volwaardige elektrische SUV met potentie
De Volvo EX90 stelt op veel gebieden niet teleur. Het biedt ruimte voor zeven, een scala aan technologische snufjes en een comfortabele rijervaring. Het is duidelijk dat Volvo met deze auto een serieuze stap zet in de richting van volledige elektrificatie tegen 2030. Hoewel er nog ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van gebruiksvriendelijke bediening en efficiëntie, weet de EX90 de belofte van een luxe elektrische SUV grotendeels waar te maken. Zoals Rory het perfect samenvat: “Dit is een briljante auto, goed gedaan Volvo.”