Problemen Duitse auto-industrie dreigen Nederlandse sector te raken
De crisis in de Duitse auto-industrie begint ook gevolgen te hebben voor Nederlandse toeleveranciers. Minister Dirk Beljaarts waarschuwt voor de impact op banen en bedrijven, maar vindt directe hulp vanuit Nederland of de EU nog te vroeg.
Tijdens een vergadering in Brussel uitte minister Beljaarts zijn zorgen over de neerwaartse spiraal in de Duitse auto-industrie. Grote merken zoals Volkswagen, Mercedes en BMW kampen met tegenvallende verkopen, vooral in buitenlandse markten zoals China. Dit heeft ook effect op de Nederlandse toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse markt. Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging, geeft aan dat de eerste signalen van deze crisis al voelbaar zijn. “Nederlandse bedrijven in de auto-industrie merken nu al de gevolgen,” aldus Van Bruggen.
Beljaarts benadrukte dat het belangrijk is om snel te handelen, maar waarschuwde ook dat dit niet ten koste mag gaan van belangrijke klimaatdoelen en afspraken over fossiele brandstoffen. Duitsland en Italië dringen aan op een snel Europees reddingsplan, maar volgens Beljaarts moet Duitsland eerst helder in kaart brengen waar de problemen precies zitten. Pas daarna kan er op Europees niveau verder worden gepraat over mogelijke steun.
De Duitse auto-industrie bevindt zich in een moeilijke situatie. Volkswagen overweegt voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten, en zowel BMW als Mercedes hebben hun winstverwachtingen voor dit jaar verlaagd. De Nederlandse toeleveranciers, die jaarlijks voor miljarden aan onderdelen zoals remsystemen en chips exporteren, zijn afhankelijk van de Duitse autofabrikanten. Vakbond FNV waarschuwde deze week dat veel banen in Nederland op het spel staan als de crisis in Duitsland aanhoudt.