Belastingvoordeel voor elektrische auto’s versneld afgebouwd door rekenfout
Het belastingvoordeel voor elektrische auto’s wordt sneller afgebouwd dan oorspronkelijk gepland. Dit besluit volgt op een misrekening van de overheid, waardoor de kosten voor deze regeling veel hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Dit werd naar buiten gebracht door De Telegraaf en bevestigd door het ministerie van Financiën.
Op dit moment hoeven eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen, een regeling die hen jaarlijks honderden euro’s bespaart. Deze maatregel was oorspronkelijk bedoeld om elektrisch rijden te stimuleren en zou in 2026 aflopen. Het kabinet-Rutte IV besloot echter om de regeling te verlengen en in fases af te bouwen tot 2031, als onderdeel van de klimaatdoelstellingen. Maar bij het verlengen van deze regeling werd een cruciale factor over het hoofd gezien: het hogere gewicht van elektrische auto's door hun zware accu's. Hierdoor valt de wegenbelasting voor deze voertuigen normaal gesproken hoger uit, en dus ook de belastingkorting. Bovendien werden er meer elektrische auto's verkocht dan vooraf was voorzien.
Deze twee onverwachte ontwikkelingen hebben de overheid opgezadeld met een tegenvaller van 1,5 miljard euro. Om dit tekort op te vangen, heeft minister Heinen van Financiën besloten de belastingkorting op elektrische auto’s sneller en forser af te bouwen. Waar de korting eerst stapsgewijs zou worden afgebouwd van 75 procent in 2026 naar 30 procent in 2031, zal de regeling nu al in 2025 teruggeschroefd worden naar 25 procent. In 2031 verdwijnt de belastingkorting volledig, zonder verdere tussenstappen.
Dit nieuwe afbouwplan geldt zowel voor mensen die al een elektrische auto bezitten als voor nieuwe kopers. Volgens het ministerie van Financiën zal deze aanpassing ervoor zorgen dat de financiële tegenvaller voor de schatkist volledig wordt gecompenseerd. Voor elektrische rijders betekent dit echter dat zij sneller dan verwacht met hogere kosten worden geconfronteerd.