Zestig jaar bijtelling: van belastingmaatregel tot politiek instrument

Nieuws 3 oktober 2024 3 minuten Jack Iseger
Snelweg
Shutterstock

De bijtelling voor zakelijke auto’s begon ooit als een eenvoudige maatregel om het privégebruik van bedrijfsauto’s te belasten. Door de jaren heen is het echter uitgegroeid tot een complex systeem dat vooral gebruikt wordt om de automarkt te beïnvloeden en milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Met de recente wijzigingen in de bijtelling voor elektrische auto’s, is het duidelijk dat de regeling na zestig jaar nog steeds een belangrijke rol speelt in het politieke spel.

In 1964 werd de bijtelling voor het eerst ingevoerd met een vast percentage van 10% van de cataloguswaarde van de auto. Dit betekende dat werknemers die hun zakelijke auto privé gebruikten, hiervoor belasting moesten betalen. Het doel was om belastingontwijking tegen te gaan en ervoor te zorgen dat privégebruik van zakelijke voertuigen op een eerlijke manier werd belast. Oorspronkelijk was de bijtelling eenvoudig: na drie jaar zakte het percentage naar 6%, en er gold een uitzondering voor mensen die minder dan 500 kilometer per jaar privé reden met hun leaseauto.

In de jaren ‘70 begon de bijtelling echter te veranderen. De regeling werd gekoppeld aan de woon-werkafstand, waarbij langere afstanden hogere bijtellingstarieven met zich meebrachten. In 1971 werd voor woon-werkafstanden van meer dan 30 kilometer een bijtelling van 24% ingevoerd, terwijl kortere afstanden 20% bijtelling opleverden. Dit was het begin van een reeks veranderingen die de regeling steeds complexer maakten.

Tijdens de jaren ’90, toen het aantal leaseauto’s flink toenam, werd de bijtelling opnieuw aangepast. In 2001 werd een systeem ingevoerd waarbij de hoogte van de bijtelling afhing van het aantal privékilometers. Dit systeem bleek echter fraudegevoelig, waardoor het in 2004 weer werd afgeschaft. De fiscale bijtelling bleef echter een belangrijk onderwerp voor zowel de overheid als de autobranche.

In 2008 veranderde de rol van de bijtelling definitief toen de overheid het begon te gebruiken om de verkoop van zuinige auto’s te stimuleren. Voor het eerst werden lagere bijtellingstarieven ingevoerd voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Auto’s die aan deze criteria voldeden, betaalden slechts 14% bijtelling, terwijl het reguliere tarief op 25% lag. Dit leidde tot een verkooprecord voor de Honda Civic Hybrid en markeerde een keerpunt: de bijtelling werd nu expliciet gebruikt als instrument om de automarkt te beïnvloeden. Critici, zoals de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), zagen deze maatregel echter als voornamelijk symbolisch.

In de jaren daarna bleef de bijtelling een belangrijk middel om milieuvriendelijke auto’s te promoten. Zo werden elektrische en plug-in hybride voertuigen volledig vrijgesteld van bijtelling in 2010, wat leidde tot een explosieve groei van deze voertuigen op de Nederlandse wegen. Het was echter niet zonder gevolgen: in de daaropvolgende jaren ontstonden er overschotten van bepaalde modellen, zoals de Peugeot 308, door de tijdelijke lage bijtellingstarieven.

In 2012 werd een belangrijke verandering doorgevoerd met de introductie van de "60-maanden regeling". Deze regeling zorgde ervoor dat zakelijke rijders vijf jaar lang hetzelfde bijtellingspercentage bleven betalen, wat stabiliteit bracht in de markt en leaserijders meer zekerheid gaf over hun kosten. De regeling was vooral bedoeld om het gebruik van elektrische voertuigen verder te stimuleren, maar leidde ook tot problemen met de restwaarde van voertuigen die in deze periode werden geleased.

In de komende jaren zal de bijtelling opnieuw veranderen. Vanaf 2026 zal het lage bijtellingstarief voor elektrische auto’s volledig verdwijnen, wat wederom de markt voor deze voertuigen zal verstoren. Hoewel de bijtelling door de jaren heen veel is veranderd, blijft één ding hetzelfde: het is en blijft een belangrijk politiek instrument. De discussie over de eerlijkheid en effectiviteit van de regeling zal naar verwachting doorgaan, met nieuwe voorstellen om bijvoorbeeld de bijtelling afhankelijk te maken van het aantal gereden privékilometers.

De bijtelling heeft een lange weg afgelegd van een eenvoudige belastingmaatregel tot een complexe regeling die voortdurend wordt aangepast om economische, fiscale en milieudoelstellingen te bereiken. Het zal interessant zijn om te zien hoe de regeling zich in de toekomst blijft ontwikkelen en welke impact dit zal hebben op de autobranche en de markt voor elektrische voertuigen in Nederland.

Uitgelicht

Meerartikelen

EV
Nieuws

Subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's volledig uitgeput

De SEPP-subsidie voor tweedehands elektrische auto's is volledig verbruikt. Dit jaar was er in totaal 52,5 miljoen euro beschikbaar voor particulieren, maar die pot is inmiddels leeg. Volgend jaar stopt de regeling definitief, waardoor particulieren

Auto dealer
Nieuws

Omzet groeit, winst krimpt: autodealers in zwaar weer

De omzet van Nederlandse autodealers steeg het afgelopen kwartaal met 6 procent, maar daar is weinig reden tot vreugde. De winst kelderde met maar liefst 34 procent, wat opnieuw laat zien hoe zwaar de sector het heeft. Oplopende kosten en een dalende

4
Video's

Een exclusief inkijkje in de nieuwe Renault 4 op de Masters Expo

Wij werden op de Masters Expo uitgenodigd door Renault voor een introductie in de nieuwe Renault 4. De Renault 4 keert terug als elektrische cross-over en brengt een flinke dosis nostalgie mee. Het design van de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric zit v

VW
Nieuws

Volkswagen en vakbond blijven lijnrecht tegenover elkaar staan

Volkswagen en vakbond IG Metall hebben na meer dan 64 uur onderhandelen nog altijd geen akkoord bereikt. Het autoconcern verkeert in een crisis en wil ingrijpende maatregelen nemen, maar de vakbond blijft zich daar met hand en tand tegen verzetten. E

Toyota
Nieuws

Toyota C-HR: een miljoen verkocht in Europa

De Toyota C-HR is sinds zijn debuut in 2016 uitgegroeid tot een succesnummer. Inmiddels is in Europa de magische grens van één miljoen verkochte exemplaren bereikt. De Toyota C-HR verscheen in 2016 als een opvallende verschijning op de Autosalon van

130
Nieuws

Maximumsnelheid naar 130 km/h op beperkt aantal snelwegen

Vanaf 2025 kan op drie stukken snelweg in Nederland weer 130 km/h worden gereden. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) spreekt van een "eerste stap" om de snelheidslimiet op meer trajecten te verhogen. Uitgebreide onderzoeken naar s

Renault
Nieuws

Renault ziet fusie Nissan en Honda als uitweg voor crisis bij Japanse fabrikant

Nissan verkeert in zwaar weer met dalende winsten, massaontslagen en onrust binnen de alliantie met Renault. Het Franse autoconcern lijkt niet alleen bereid afstand te nemen van zijn aandeel in Nissan, maar juicht een mogelijke fusie tussen Nissan en

Lawson
Nieuws

Liam Lawson wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull

De 22-jarige Nieuw-Zeelander Liam Lawson wordt in 2025 de nieuwe teamgenoot van viervoudig wereldkampioen Max Verstappen bij Red Bull Racing. Lawson maakt de overstap van het zusterteam Racing Bulls en vervangt Sergio Pérez, die na een teleurstellend

Meerartikelen

Bus
Nieuws

B-rijbewijs toegestaan voor zware elektrische bestelauto’s vanaf 2025

Vanaf medio 2025 wordt het officieel mogelijk om met een B-rijbewijs zware elektrische bestelauto’s te besturen tot 4.250 kg. Deze nieuwe wetgeving speelt in op de verduurzaming van logistiek en maakt emissievrije voertuigen toegankelijker. Tegelijk

Perez
Nieuws

Red Bull neemt afscheid van Sergio Pérez na teleurstellend seizoen

Sergio Pérez zal volgend jaar niet meer voor Red Bull Racing uitkomen. Het team heeft besloten het contract van de Mexicaanse coureur, dat nog liep tot eind 2026, voortijdig te beëindigen. Na vier seizoenen, vijf overwinningen en twee constructeursti

Tavares
Nieuws

Carlos Tavares: Europese auto-industrie bedreigd door Chinese EV’s

Voormalig Stellantis-topman Carlos Tavares waarschuwt voor een zware toekomst voor de Europese auto-industrie. Volgens Tavares hebben Europese politici autobouwers een doodlopende weg ingeduwd door strikte regelgeving, terwijl China inmiddels een fli

Toyota
Nieuws

Toyota houdt prijzen stabiel door BPM niet door te rekenen

Vanaf 1 januari 2025 veranderen de belastingregels voor auto’s in Nederland. Elektrische voertuigen (EV’s) krijgen voor het eerst te maken met een vaste BPM-heffing van €667, terwijl de BPM voor plug-in hybrides (PHEV’s) op dezelfde manier wordt bere

Range
Video's

Range Rover SV Mer du Nord Edition: luxe geïnspireerd door de Noordzee

Op de Masters Expo troffen wij een waar kunstwerk op wielen: de Range Rover SV Mer du Nord Edition. Deze limited edition, waarvan slechts vijf exemplaren worden gebouwd, combineert Britse elegantie met een ode aan de kustlijn van de Noordzee. Een aut

A290
Video's

Alpine A290: sportieve elektrische hot hatch op de Masters Expo

Op de Masters Expo vonden wij een bijzonder opvallende verschijning: de Alpine A290. Deze compacte hot hatch is veel meer dan een opgevoerde Renault 5. Alpine heeft een duidelijk sportieve draai gegeven aan deze elektrische auto, en wij namen even ee

Prelude
Nieuws

Nieuwe hybride Honda Prelude komt in 2026

De iconische Honda Prelude keert terug en komt al begin 2026 naar Europa. Deze zesde generatie wordt een hybride coupé die rijplezier moet combineren met moderne technologie. Honda introduceert ook een innovatieve transmissie die schakelen simuleert

Stellantis
Nieuws

Stellantis lanceert nieuw massamodel en vergroot productie in Italië

Autogigant Stellantis kondigt een nieuw massaproductiemodel aan als onderdeel van een langetermijnplan om de Italiaanse auto-industrie te versterken. Het akkoord met de Italiaanse regering omvat investeringen in fabrieken, nieuwe hybride modellen en

Amsterdam
Nieuws

Amsterdam bereidt zich voor op jaar van ongekende verkeershinder in 2025

In 2025 staat Amsterdam een jaar van extreme verkeershinder te wachten door een unieke samenloop van grootschalige weg- en spoorwerkzaamheden en grote evenementen. Rijkswaterstaat, de gemeente en de provincie waarschuwen dat minimaal 20 procent minde

Seal
Nieuws

BYD Seal Comfort: goedkoper alternatief voor Tesla Model 3?

De nieuwe BYD Seal Comfort biedt een scherpere prijs en solide prestaties om de strijd met de Tesla Model 3 aan te gaan. Met een kleinere accu, een lager prijskaartje en een luxe uitrusting richt deze elektrische sedan zich op een breder publiek. Maa

Lamborghini
Nieuws

Ook Lamborghini stelt eerste elektrische auto uit

Ook Italiaanse autobouwer Lamborghini schuift de introductie van zijn eerste elektrische auto een jaar op. De Italianen geloven dat de markt nog niet klaar is voor een elektrische Lambo en wachten tegelijkertijd af hoe Europese regelgeving rond verbr

Nissan
Nieuws

Fusie Nissan en Honda aanstaande: samen optrekken tegen Tesla

De Japanse autofabrikanten Nissan en Honda voeren onderhandelingen over een mogelijke fusie. Door samen te werken hopen ze sterker te staan in de strijd tegen Tesla en opkomende Chinese merken in de markt voor elektrische voertuigen. Voor Nissan lijk