Toyota opnieuw waardevolste automerk volgens Interbrand
Toyota is door marktonderzoeker Interbrand voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het meest waardevolle automerk ter wereld. Dit staat haaks op de conclusies van andere bureaus, zoals Kantar en Brand Finance.
Elk jaar maken marktonderzoekbureaus ranglijsten met de meest waardevolle merken. Vaak domineren technologiebedrijven als Apple, Microsoft en Google deze lijsten. In de autosector zijn de meningen echter verdeeld. Kantar zette Tesla dit jaar op nummer één, terwijl Brand Finance Mercedes-Benz bovenaan plaatste. Interbrand daarentegen geeft opnieuw Toyota de hoogste positie in de lijst van automerken. Toyota krijgt een geschatte merkwaarde van 66,6 miljard euro toegewezen, bijna 14 procent meer dan in 2023.
Mercedes-Benz volgt volgens Interbrand op de tweede plaats, met een merkwaarde van 53,9 miljard euro. Dit is een daling van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. BMW staat op de derde plek met een waarde van 47,6 miljard euro, terwijl Tesla volgens Interbrand op de vierde plaats staat, met een waarde die 9 procent lager ligt dan vorig jaar: 41,6 miljard euro.
Opvallend is dat Interbrand als enige van de grote marktonderzoekers Tesla zo laag inschat. De methode van Interbrand houdt rekening met factoren als de financiële resultaten, de rol van het merk voor consumenten en de positie van een merk ten opzichte van de concurrentie.
Top 10 waardevolle automerken volgens Interbrand 2024
- Toyota – 66,6 miljard euro (+13%)
- Mercedes-Benz – 53,9 miljard euro (-4%)
- BMW – 47,6 miljard euro (+2%)
- Tesla – 41,6 miljard euro (-9%)
- Honda – 24,4 miljard euro (+9%)
- Hyundai – 21 miljard euro (+13%)
- Porsche – 15,9 miljard euro (+7%)
- Audi – 15,8 miljard euro (+6%)
- Volkswagen – 15,1 miljard euro (+9%)
- Ford – 13,2 miljard euro (-3%)