EVBox rolt kabels op: honderden banen verloren bij Nederlandse laadpalenfabrikant
Het is over en uit voor EVBox, de Nederlandse fabrikant van laadpalen, nadat moederbedrijf ENGIE geen koper kon vinden. Het besluit betekent het verlies van honderden banen, vooral in Nederland. Ondanks de groeiende vraag naar laadoplossingen door de energietransitie, ziet ENGIE geen toekomst meer voor EVBox.
EVBox, opgericht in 2010, heeft wereldwijd meer dan 500.000 laadpunten geleverd en bedient meer dan 20.000 zakelijke klanten. Toch besloot het Franse energiebedrijf ENGIE, dat EVBox in 2017 had overgenomen, om de stekker uit het bedrijf te trekken na aanhoudende verliezen en mislukte verkoopinspanningen. Sinds de overname leed EVBox voornamelijk verlies, naar schatting zo’n 800 miljoen euro in totaal. De enige uitzondering is de verkoop van een fabriek voor snelladers in Bordeaux, waarmee slechts dertig banen behouden blijven.
Het sluiten van EVBox heeft grote gevolgen, vooral voor het hoofdkantoor in Amsterdam en de fabriek in de Verenigde Staten, die beiden worden gesloten. Dit betekent dat tussen de 400 en 500 medewerkers hun baan verliezen. Bij het Nederlandse bedrijf is er veel teleurstelling en verbazing over het besluit van ENGIE. Medewerkers vinden het opheffen van EVBox voorbarig, omdat ze geloven dat de vraag naar laadpalen door de energietransitie sterk zal toenemen in de komende jaren.
Een van de belangrijkste redenen voor het faillissement van EVBox zijn de voortdurende kwaliteitsproblemen, die het bedrijf miljoenen aan claims hebben gekost. Grote klanten zoals Schiphol en de Gemeente Amsterdam stapten over naar andere aanbieders, wat leidde tot verdere reputatieschade. ENGIE heeft geprobeerd kopers te vinden, maar geen geïnteresseerde partijen wisten te overtuigen. Hierdoor werd uiteindelijk besloten om de stekker eruit te trekken en EVBox op te heffen.
Ondanks de sluiting blijft ENGIE tijdelijk nog onderhouds- en garantieverplichtingen nakomen voor bestaande klanten. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met de ondernemingsraad over tijdelijk werk voor ongeveer honderd medewerkers om de dienstverlening zo goed mogelijk in stand te houden. Toch zal de impact van het sluiten van EVBox voelbaar blijven, vooral voor de honderden werknemers die hun baan verliezen en de bedrijven die afhankelijk zijn van de laadoplossingen van EVBox.
EVBox werd ooit gezien als een pionier in de laadpalenindustrie, maar is nu het slachtoffer van verliesgevende jaren en kwaliteitsproblemen. Het sluiten van het bedrijf markeert een grote tegenslag voor de Nederlandse EV-industrie en benadrukt de uitdagingen waar veel bedrijven in de sector momenteel mee te maken hebben. Terwijl de energietransitie doorgaat, lijkt EVBox het momentum van deze groeiende markt niet te kunnen benutten. Het is een triest einde voor een bedrijf dat ooit zo veelbelovend was in een steeds belangrijker wordende sector.