Kleine ondernemers in Amsterdam in de problemen door nieuwe milieuregels
Vanaf 2025 worden de milieuzones in Amsterdam flink aangescherpt, met als gevolg dat veel kleine ondernemers hun werkzaamheden in de hoofdstad moeten staken. Waar grote bedrijven vaak de overstap naar elektrisch vervoer kunnen maken, blijkt dit voor veel kleinere ondernemers niet haalbaar. De nieuwe zero-emissiezone, die vooral bedrijfswagens treft, zorgt ervoor dat met name loodgieters, timmermannen en monteurs de stad zullen mijden.
In de komende jaren zal Amsterdam zich profileren als één van de strengste gemeenten op het gebied van milieubeleid. Vanaf 1 januari 2025 mogen in diverse delen van de stad alleen nog elektrische bedrijfswagens rijden. Dit initiatief is in lijn met de landelijke trend, want in 2025 zullen veertien andere gemeenten vergelijkbare maatregelen treffen. Voor veel ondernemers, vooral de kleinere bedrijven, is het echter financieel niet haalbaar om hun wagenpark te vervangen door EV's. Volgens BNR zullen veel van hen hun opdrachten in de binnenstad niet meer kunnen aannemen, simpelweg omdat hun voertuigen niet langer zijn toegestaan.
De gevolgen van dit beleid zijn duidelijk: niet alleen de ondernemers zijn de dupe, ook consumenten gaan deze impact voelen. Aangezien de beschikbaarheid van werkenden in de stad afneemt, zullen de prijzen voor diensten zoals loodgieterswerk en CV-onderhoud stijgen. Kleine ondernemers die wel elektrische voertuigen aanschaffen, moeten deze kosten doorberekenen aan de klant, waardoor de prijzen verder oplopen.
Ondernemers als Ab Jongeneel van Timmerwerken geven aan hun "vleugels te spreiden" door naar klanten buiten de stad te zoeken. Ook ondernemers rondom andere steden met aangekondigde zero-emissiezones, zoals Zwolle en Nijmegen, staan voor soortgelijke dilemma’s. Het alternatief? Zich richten op gebieden waar deze regels (nog) niet gelden, zoals in Ede, waar de zero-emissiezone pas in 2030 wordt ingevoerd.
Naast de aanschafkosten van elektrische bedrijfswagens kampen ondernemers met andere uitdagingen, zoals de beperkte beschikbaarheid van laadpunten. In veel woonwijken en bedrijventerreinen zijn nog onvoldoende laadmogelijkheden, wat de overstap naar elektrisch rijden verder bemoeilijkt. Techniek Nederland, de branchevereniging voor installatiebedrijven, pleit daarom voor het beschikbaar houden van subsidies om ondernemers financieel te ondersteunen bij deze overgang. De organisatie ziet het belang van zero-emissiezones, maar waarschuwt dat het aanbod van diensten in binnensteden beperkt kan worden door de hoge kosten voor mkb-bedrijven.
Hoewel het beleid van Amsterdam en andere steden met zero-emissiezones is gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2-uitstoot, is het voor veel kleine ondernemers lastig om deze maatregelen bij te benen. Overgangsregelingen voor relatief nieuwe bedrijfswagens zijn een stap in de goede richting, maar voor veel bedrijven blijft het een uitdaging om op tijd te voldoen aan de nieuwe regels.