CO2-registratieplicht voor woon-werkverkeer alweer onder vuur
De recent ingevoerde CO2-registratieplicht voor woon-werkverkeer ligt alweer onder de loep bij het kabinet. Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken geeft aan dat de huidige regelgeving voor werkgevers te omslachtig en inefficiënt is. De administratieve last, waarbij elke kilometer van werknemers moet worden geregistreerd, leidt tot veel irritatie onder ondernemers.
De CO2-registratieplicht, die op 1 juli 2024 werd ingevoerd onder het vorige kabinet, is onderdeel van het Klimaatakkoord. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer met 1,5 megaton te verminderen. Bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn verplicht om bij te houden hoe hun personeel zich verplaatst, of dat nu per auto, fiets of openbaar vervoer is. Echter, de implementatie ervan heeft vooral onder het midden- en kleinbedrijf (mkb) voor weerstand gezorgd vanwege de administratieve rompslomp die het met zich meebrengt.
Minister Beljaarts is het eens met de kritiek en noemt de huidige werkwijze „prehistorisch”. Hij pleit voor een intelligentere aanpak waarbij standaardmodellen worden gebruikt, zodat werknemers niet elke dag apart hun kilometers hoeven te registreren. Het doel blijft volgens de minister het verminderen van de CO2-uitstoot, maar de manier waarop dit gebeurt kan efficiënter en met minder papierwerk. Deze aanpassing sluit aan bij zijn bredere streven om de regeldruk voor ondernemers te verminderen, een belangrijk punt op zijn agenda.
Naast de CO2-registratie zijn er ook andere regels die Beljaarts wil vereenvoudigen, zoals de jaarlijkse controle van elektrische apparaten en de risico-inventarisatie voor werkplekken. Hij benadrukt dat sommige maatregelen hun doel voorbijschieten en dat realisme in regelgeving essentieel is. Dit najaar wil hij een 'ondernemerstop' organiseren om met het bedrijfsleven te bespreken waar de grootste knelpunten liggen.
Bron: De Telegraaf