Europese verkoop van bestelwagens stijgt, maar vraag naar elektrische varianten daalt
In de eerste negen maanden van 2024 kende de Europese bestelwagenmarkt een sterke groei, maar het aandeel elektrische voertuigen is flink gedaald. De cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA tonen aan dat dieselvarianten veruit de voorkeur hebben, terwijl de verkoop van e-LCV's aanzienlijk achterblijft.
De verkoop van nieuwe bestelwagens in Europa steeg tot 1.170.310 voertuigen, een stijging van 8,5% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei staat in contrast met de dalende vraag naar personenauto’s en benadrukt de winstgevendheid van het lichte bedrijfswagensegment. Met name diesel blijft populair, en zelfs benzinevarianten kenden een toename van 7,5%. Elektrische bestelwagens zien echter een afname van 12,8% in Europa, waarmee hun marktaandeel terugvalt van 7,1% in 2023 naar 5,7% in 2024.
Nederland en andere markten: diesel in de lift, elektrisch blijft achter
In Nederland was een toename van 32% te zien in de verkoop van bestelwagens, waarbij vooral dieselvarianten populair waren met meer dan 60.000 verkochte voertuigen. Elektrische bestelwagens daarentegen daalden licht, en ook hybride varianten namen af. Dit is een opvallende ontwikkeling, aangezien vorig jaar nog sprake was van een verdubbeling in de verkoop van elektrische bestelwagens. ACEA noemt de terugval "zorgwekkend," vooral nu er steeds meer vraag is naar een verduurzaming van bedrijfsvoertuigen.
Technische en fiscale belemmeringen voor elektrische bestelwagens
Een belangrijk obstakel voor de adoptie van elektrische bestelwagens is het beperkte rijbereik. Hoewel de vorm van bestelwagens ruimte biedt voor grotere batterijen, weten fabrikanten nog geen consistent rijbereik van 500 kilometer te halen. Het huidige rijbereik ligt vaak rond de 300 kilometer, wat veel bedrijven onvoldoende vinden gezien de hoge aanschafprijs. De bijkomende kosten voor laadinfrastructuur maken de overstap naar elektrische varianten minder aantrekkelijk zonder aanvullende fiscale prikkels.
Uitstootvrije zones en de toekomst van elektrische bedrijfswagens
In Nederland streven veertien gemeenten ernaar om uitstootvrije zones in te voeren, ondanks dat de Tweede Kamer pleit voor uitstel. In deze zones worden vervuilende bedrijfswagens geweerd en mogen alleen uitstootvrije voertuigen uiteindelijk nog de gebieden in. ACEA waarschuwt echter dat zonder een breed netwerk van oplaadpunten en aangepaste fiscale maatregelen, de transitie naar elektrische bedrijfswagens ver achter zal blijven.