Suzuki stapt in de wereld van EV's met de e Vitara
Suzuki voegt zich eindelijk bij de markt voor elektrische voertuigen met de e Vitara, een robuuste, compacte SUV. Na jaren van afwachtende houding presenteert het merk een EV die vooral gericht is op de Europese, Indiase en Japanse markt.
De e Vitara is de eerste volledig elektrische auto van Suzuki en volgt veertien jaar na de introductie van de Nissan Leaf. Net als zijn benzinevariant, behoudt deze elektrische SUV een robuust design dat dicht bij het oorspronkelijke concept van de eVX blijft. De stoere uitstraling doet denken aan concurrenten zoals de Dacia Duster, mede dankzij de hoekige lijnen en kunststof wielkasten. Standaard rolt de e Vitara op 18-inch velgen, en optioneel zijn er dikke 19-inch exemplaren beschikbaar voor extra aerodynamica.
Wat betreft prestaties heeft Suzuki twee batterijopties gekozen: een LFP-accu van 49 kWh voor de basisversie en een grotere 61 kWh-versie voor de krachtigere modellen. Het basismodel heeft een elektromotor met 144 pk en 189 Nm koppel, terwijl het topmodel over vierwielaandrijving beschikt met een tweede motor die 65 pk toevoegt op de achteras, goed voor een gecombineerd vermogen van 184 pk en 300 Nm koppel.
De binnenkant van de e Vitara combineert een modern en functioneel ontwerp met fysieke knoppen op het stuur en een doorlopend display achter het stuur dat aansluit op het middenconsole. De e Vitara biedt daarnaast rijmodi die passen bij verschillende terreinsoorten, waaronder 'Trail Mode' en 'Auto'.
Suzuki mikt op een startprijs rond de 30.000 euro, hoewel dit nog niet definitief is. De productie begint naar verwachting in het voorjaar van volgend jaar, waarmee Suzuki officieel zijn intrede doet in de EV-markt. Dit nieuwe model is ook de basis voor een toekomstige elektrische Toyota, die eveneens gericht zal zijn op de Europese markt. Met dit model hoopt Suzuki zijn wereldwijde omzetdoel van 42 miljard euro dichterbij te brengen, een aanzienlijke sprong ten opzichte van de 32 miljard van afgelopen jaar.