Hoekstra benadrukt: geen uitstoot meer bij nieuwe auto’s vanaf 2035
Eurocommissaris Wobke Hoekstra heeft bevestigd dat de Europese Commissie vastbesloten is om vast te houden aan de 2035-doelstelling voor uitstootvrije auto’s. Er zullen gesprekken plaatsvinden met lidstaten over de ondersteuning die nodig is om dit doel te bereiken.
Tijdens de hoorzittingen voor zijn benoeming als Eurocommissaris voor Klimaat en Schone Groei benadrukte Hoekstra het belang van de 2035-wetgeving. Deze wetgeving, die bepaalt dat vanaf 2035 alleen nog uitstootvrije nieuwe auto’s en bestelwagens mogen worden verkocht in de Europese Unie, is een van de pijlers van de klimaatdoelstelling om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Het wegvervoer is verantwoordelijk voor zo’n twintig procent van de CO2-uitstoot in de EU, en het verbod op nieuwe voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, moet bijdragen aan een substantiële reductie hiervan.
De wetgeving heeft tot doel de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren en stelt ook een tussentijdse doelstelling voor 2030: nieuwe auto’s moeten dan 55 procent minder CO2 uitstoten, bestelwagens 50 procent. Hoekstra erkende tijdens de hoorzitting dat de overgang grote uitdagingen voor de auto-industrie met zich meebrengt. Hij beloofde dat de Europese Commissie zal samenwerken met lidstaten en de industrie om de overgang te ondersteunen, zodat autofabrikanten kunnen blijven groeien in een duurzamer model.
De Nederlandse Europarlementariër Jan Huitema, die betrokken was bij de totstandkoming van deze regelgeving, gaf eerder toelichting over de impact van de nieuwe regels. Huitema legt uit dat de 2035-regelgeving geen verbod oplegt op bestaande benzine- en dieselauto’s; deze voertuigen mogen blijven rijden en kunnen ook na 2035 tweedehands worden gekocht en verkocht. Toch zal de totale eigendomskosten van dergelijke auto’s door hogere brandstof- en onderhoudskosten waarschijnlijk stijgen, terwijl elektrische voertuigen steeds betaalbaarder worden.
Een van de uitdagingen voor de overgang naar uitstootvrije voertuigen is de infrastructuur. Hoewel er al inspanningen zijn om het aantal laadpunten en waterstoftankstations uit te breiden, is verdere uitbreiding nodig om aan de toenemende vraag te voldoen, vooral in landelijke gebieden. Fabrikanten werken ook aan batterijen met een groter bereik, waardoor elektrische auto’s aantrekkelijker worden voor langeafstandsritten.
Daarnaast wordt er gekeken naar duurzaamheid op het gebied van batterijproductie en -recycling. Nieuwe Europese richtlijnen zorgen ervoor dat batterijen aan strenge milieunormen voldoen en dat gerecyclede materialen zoveel mogelijk worden ingezet. Tot 2035 zullen ook plug-in hybrides nog een belangrijke rol spelen binnen de EU, omdat de markt voor tweedehands elektrische auto’s zich nog moet ontwikkelen.
Hoekstra’s benoeming komt op een cruciaal moment, nu de EU zich richt op de verduurzaming van de vervoerssector en het versterken van de infrastructuur voor CO2-vrij rijden. De EU-wetgeving en ondersteuning moeten ervoor zorgen dat de markt zich verder ontwikkelt en de 2035-doelstellingen haalbaar worden, zodat Europa zijn klimaatambities kan waarmaken.