Fiat introduceert ethanol-hybrides als alternatief in Brazilië
Fiat heeft in Brazilië een nieuwe stap gezet met zijn bio-hybride technologie, waarmee ethanol als brandstof een grotere rol krijgt. Met de Fiat Fastback en Pulse hybride SUV's, uitgerust met een 1.0-liter driecilinder turbomotor die op zowel ethanol als benzine draait, biedt Stellantis nu een nieuw soort hybride voertuig voor de Braziliaanse markt. Dit initiatief is een antwoord op de grote vraag naar flex-fuel voertuigen in het land.
De combinatie van een verbrandingsmotor met een kleine elektromotor en twee 12V-batterijen – een loodzuuraccu en een lithium-ionbatterij – maakt het mogelijk om de hybride motor efficiënter te laten werken. De elektromotor vervangt traditionele start- en dynamo-onderdelen en biedt bovendien een regeneratieve modus die tijdens het remmen tot 25% van de energie opvangt om de batterijen op te laden. Volgens Fiat zorgt deze techniek voor een brandstofbesparing van 11,5% bij de Fastback en 10,7% bij de Pulse vergeleken met de niet-geëlektrificeerde versies.
Brazilië, de op één na grootste ethanolproducent ter wereld, vormt een ideale markt voor dit type hybride. Stellantis is niet alleen met mild-hybrides bezig, maar heeft ook plannen om volwaardige en plug-in hybrides op ethanol te introduceren. Hiermee speelt het bedrijf in op de vraag van een markt waarin ethanol, mede dankzij de enorme suikerrietproductie, een populaire brandstofoptie is.