Fiat Multipla is 25: waarom dit lelijke eendje onterecht bekritiseerd werd
De Fiat Multipla, vaak bestempeld als de lelijkste auto aller tijden, viert zijn 25-jarig jubileum. Ondanks zijn veelbesproken uiterlijk was de Multipla erg innovatief voor zijn tijd, ook de ruimtelijkheid van de auto werd geprezen.
De Fiat Multipla deed zijn intrede in 1999, de auto werd al snel berucht om zijn unieke en ongebruikelijke ontwerp. Met drie zitplaatsen naast elkaar, zowel voorin als achterin, bood de Multipla een interieur dat ongekend ruim en praktisch was voor een auto van zijn formaat. Hoewel de auto vanwege zijn aparte uiterlijk vaak als lelijk werd bestempeld, was het onmiskenbaar dat het ontwerp zeer functioneel en vooruitstrevend was.
Het ontwerp van de Fiat Multipla was geen toevalstreffer. De Fiat werd ontworpen door Roberto Giolito, hij wilde in de Multipla het gevoel van ruimte, comfort en veiligheid maximaliseren. De Multipla bood plaats aan zes personen en bood nog steeds ruimte voor bagage. De koplampen, verdeeld over verschillende niveaus, zorgden voor een optimale verlichting van de weg en gaven de auto zijn karakteristieke look.
Ondanks de kritiek kreeg de Fiat Multipla ook veel lof. Het revolutionaire ontwerp werd zelfs tentoongesteld in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York als onderdeel van een expositie over auto's van de toekomst. Giolito legde uit dat het concept van de Multipla draaide om gezelligheid en samen zijn, iets wat in die tijd misschien te vooruitstrevend was voor het grote publiek.
Naast het innovatieve interieur en de modulaire zitplaatsen, bood de Multipla ook technische vernieuwingen. Het voertuig was beschikbaar met verschillende motoren, waaronder opties voor alternatieve brandstoffen zoals aardgas. Bovendien was de Multipla een van de eerste Fiat-modellen die standaard uitgerust was met een Bluetooth-telefoonfunctie.
Hoewel de productie van de Fiat Multipla in 2010 stopte, blijft de auto een iconisch voorbeeld van gedurfd ontwerp en innovatie. Met 343.841 geproduceerde exemplaren blijft de Multipla een fascinerende verschijning in de autogeschiedenis, die het verdient om herinnerd te worden als meer dan alleen het 'lelijkste' voertuig.