Lelijkste auto ter wereld krijgt nieuwe kans
De Fiat Multipla. Een wereldberoemde auto die bij de meeste mensen bekend staat als lelijkste auto ooit gebouwd. Toch schijnt het dat de Fiat terug gaat komen in een nieuw jasje.
Het nieuwe model schijnt een 'retro' uiterlijk te krijgen maar moet vooral worden gezien als een 'hele grote Panda'. Stiekem wekt dit toch onze interesse.
De eerste generatie van de Fiat Multipla was wat zijn uiterlijk betreft niet het grootste succes. Tenminste, niet als je mooi of stoer bedoelt. Wat deze Fiat wel heeft bereikt is bekendheid over de gehele wereld en heeft zo toch wel een beetje een cultstatus bereikt.
De baas van Fiat: Olivier François, durft het aan om binnenkort een waardige opvolger van de Multipla uit te brengen, meldt Youtube-kanaal Wolff. Toch gaat de auto enigszins veranderen. Zo krijgt hij meer binnenruimte en zal de auto meer op een SUV gaan lijken in plaats van een MPV. Hoogstwaarschijnlijk gaat het nieuwe model de basis delen met auto's als de Citroën C4 Aircross, Citroën ë-C3 en de nieuwe Opel Frontera.
Forococheselectricos laat weten dat de volgende generatie van de Multipla zeven stoelen krijgt, en gelukkig volgens een normale indeling. Dus niet met drie stoelen voorin. Volgens de Italiaanse website krijgt de nieuwe Multipla wel retro-kenmerken maar niet specifiek van het vorige model. Het model krijgt meer de vormen van een klassieke Fiat Panda.
De eerste Fiat Multipla kwam in 1956 op deze wereld en was eigenlijk een verlengde Fiat 600, die ondanks een lengte van 3,53 meter toch plek gaf aan zes personen. De tweede generatie werd wat minder hartelijk ontvangen. Deze ontstond in 1998 en de productie werd gestopt in 2007.
Diverse media noemden de Multipla lelijke auto ter wereld, en opzich hadden ze het niet mis. In 2020 werd de Multipla ook tot lelijkste auto uitgeroepen maar dan door middel van een kranten-enquete. Van de 17.000 mensen die mee deden koos bijna driekwart voor de Multipla. De nieuwe generatie Multipla is geschikt voor zowel brandstof als elektrische motoren en wordt straks geleverd in Europa, en Zuid-Amerika. Vanaf 2025 zal de auto ook in Marokko worden gebouwd.