Miljardeninvesteringen in deze wegen en openbaar vervoer
De overheid trekt de komende jaren miljarden uit voor het onderhoud van bestaande infrastructuur en de verbetering van de bereikbaarheid in Nederland. Grote nieuwe projecten blijven echter lastig door financiële en praktische beperkingen.
Focus op onderhoud en bereikbaarheid
Nederland staat voor een enorme onderhoudsopgave op het gebied van wegen, vaarwegen en spoorlijnen. Volgens de overheid is dit noodzakelijk om het land nu en in de toekomst in beweging te houden. Tegelijkertijd is er minder ruimte voor nieuwe grote infrastructuurprojecten door een gebrek aan financiële middelen, stikstofruimte en personele capaciteit.
Voor de bouw van nieuwe woonwijken is 2,5 miljard euro gereserveerd. Dit geld wordt gebruikt om de bereikbaarheid van toekomstige woongebieden te verbeteren. Ook is er 700 miljoen euro vrijgemaakt voor regionale projecten, zoals de aanpak van verkeersknelpunten en het stimuleren van openbaar vervoer en fietsgebruik.
Regio’s en specifieke projecten
Een deel van de investering gaat naar eerder gepauzeerde projecten. Zo wordt 200 miljoen euro gereserveerd om deze weer op te starten. Daarnaast wordt 206 miljoen euro ingezet voor verbeteringen aan wegen en doorstromingsmaatregelen. Enkele concrete projecten zijn:
Regio Breda-Tilburg: 23 miljoen euro
A2 Deil-Vught: 54 miljoen euro
A15 Papendrecht-Gorinchem: 16 miljoen euro
A4 Haaglanden-N14: 16 miljoen euro
Knooppunt Hoevelaken (A1/A28): 50 miljoen euro
Het kabinet reserveert ook 290 miljoen euro voor kleine maatregelen die de doorstroming op het nationale hoofdwegennet verbeteren. Definitieve beslissingen worden in 2025 genomen.
Spoorlijnen en openbaar vervoer
In Noord-Nederland is nog geen besluit genomen over de aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, ondanks de potentie die deze spoorlijnen hebben om werkgelegenheid en bereikbaarheid te verbeteren. Wel zijn er afspraken gemaakt over een investering van 75 miljoen euro in station Meppel om de capaciteit te vergroten.
In Zuid-Nederland wordt de herbestemming van een eerdere rijksbijdrage van 36,7 miljoen euro gebruikt voor veiligheidsmaatregelen en de introductie van een tweede Drielandentrein. Bovendien wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van het Rotterdamse metronet en RandstadRail om meer reizigers te kunnen vervoeren.
Meer aandacht voor fiets en snelle bussen
Het kabinet wil fietsen aantrekkelijker maken en investeert tot 2026 in totaal 18 miljoen euro in doorfietsroutes door heel Nederland. Zo wordt onder andere gewerkt aan de route “het Pico Bello Pad” tussen Ede en Wageningen. Ook starten er pilots met snelle bussen op trajecten in Brabant en Noord-Holland.