Kabinet versoepelt regels zero-emissiezones, niet alle gemeenten gaan mee
Het kabinet komt ondernemers tegemoet door de regels rond zero-emissiezones te versoepelen. Veertien gemeenten blijven echter vasthouden aan hun eigen strengere beleid.
Ruimere regels voor ondernemers
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu wil ondernemers meer tijd geven om te verduurzamen. Daarom heeft het kabinet besloten om de invoering van zero-emissiezones voor bepaalde voertuigen, zoals 'schone dieselbusjes', met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2029. Daarnaast komt er een boetevrije periode van één jaar en worden bestaande afspraken over ontheffingen strenger vastgelegd in een overeenkomst.
Volgens Jansen zijn de aanpassingen nodig om ondernemers te helpen. "Het is belangrijk dat ondernemers voldoende tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe regels," aldus de staatssecretaris. Het ministerie benadrukt dat deze maatregelen voorkomen dat ondernemers in financiële problemen komen door de invoering van de emissievrije zones.
Gemeenten gaan eigen weg
Niet alle gemeenten zijn blij met de koerswijziging van het kabinet. Veertien steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, houden vast aan hun oorspronkelijke plan om de emissievrije zones al vanaf 2025 in te voeren. In een gezamenlijke verklaring lieten de gemeenten weten zich "overrompeld" te voelen door de aanpassingen van Jansen.
"Het voorstel is niet eerlijk tegenover ondernemers die al geïnvesteerd hebben in schone voertuigen of een ontheffing hebben geregeld," stelt de Leidse wethouder Ashley North. Ook zijn collega uit Den Haag, Robert Barker, uit kritiek: "De staatssecretaris geeft ondernemers valse hoop. Dit beleid ondermijnt het vertrouwen in lokale overheden."
Tegenstrijdige belangen
De zero-emissiezones maken deel uit van een breder plan waarbij in totaal 29 gemeenten betrokken zijn. Toch dreigt de verdeling tussen de veertien strikte en vijftien meer afwachtende gemeenten de uitvoering van het beleid verder te compliceren.