Volkswagen kondigt harde maatregelen aan: fabriekssluitingen en ontslagen op tafel
Volkswagen staat voor een zware reorganisatie om kosten te besparen en concurrerend te blijven in een nogal uitdagende markt. CEO Thomas Schäfer benadrukt dat fabrieksluitingen en ontslagen in Duitsland helaas onvermijdelijk zijn. Vakbonden dreigen met stakingen, terwijl werknemers massaal protesteren tegen de aangekondigde maatregelen.
Volkswagen is genoodzaakt harde keuzes te maken om het bedrijf financieel gezond te houden. Volgens CEO Thomas Schäfer is een reorganisatie van 4 miljard euro noodzakelijk om overcapaciteit en hoge loonkosten aan te pakken. De autofabrikant heeft twee Duitse fabrieken op het oog voor sluiting: de vestiging in Osnabrück, waar onder andere de Porsche 718 Cayman en Boxster worden geproduceerd, en de kleinere fabriek in Dresden, waar de ID.3 van de band rolt. Beide fabrieken kampen met een aflopende productie van modellen.
In een interview met Welt am Sonntag gaf Schäfer aan dat de herstructurering binnen drie tot vier jaar voltooid moet zijn. “Uitstellen is geen optie. Als we wachten tot 2035, hebben concurrenten ons allang ingehaald,” aldus Schäfer. Hij benadrukte dat het reduceren van overcapaciteit en kosten noodzakelijk is om de concurrentiepositie van Volkswagen te versterken. Het management heeft voorgesteld de fabriek in Emden om te bouwen voor contractproductie en onderzoekt de mogelijkheid om andere locaties te verkopen.
Hoewel het merendeel van de geplande ontslagen via natuurlijk verloop en vervroegd pensioen zal plaatsvinden, is dit volgens Schäfer niet voldoende om de beoogde besparingen te realiseren. Ook is aan werknemers gevraagd een loonsverlaging van 10 procent te accepteren. Schäfer waarschuwde dat de loonkosten op Duitse locaties bijna twee keer zo hoog liggen als in Zuid- en Oost-Europa, waar VW ook fabrieken heeft.
De aankondiging van mogelijke fabriekssluitingen en ontslagen heeft geleid tot stevige protesten van werknemers en vakbonden. Vorige week gingen duizenden medewerkers de straat op om te demonstreren tegen de plannen van de Volkswagen-directie. De vakbonden eisen dat het bedrijf alternatieve oplossingen zoekt zonder massale ontslagen of sluitingen. Ze dreigen in december met stakingen als er geen bevredigende afspraken worden gemaakt over loon en productie.
De spanning tussen directie en werknemers wordt verder aangewakkerd door de eerder aangekondigde bezuinigingen, die al 7,5 miljard euro aan kostenbesparingen hebben opgeleverd. Toch benadrukt Schäfer dat er nog een extra 4 miljard nodig is om de financiële doelen te halen.
Schäfer gaf ook aan dat het bedrijf weinig hoop heeft op een snel herstel van de Europese vraag naar auto’s. De markt kampt met een afnemende interesse in elektrische voertuigen en strengere regelgeving. Dit dwingt Volkswagen om productie efficiënter in te richten en scherpere keuzes te maken in hun modelaanbod.
Hoewel de situatie kritiek lijkt, blijft het doel van de reorganisatie om Volkswagen concurrerend te houden op lange termijn. Of de aangekondigde maatregelen voldoende draagvlak vinden bij werknemers en vakbonden, zal de komende maanden blijken. Voorlopig lijkt een compromis ver weg, en hangt de dreiging van stakingen als een donkere wolk boven de autofabrikant.