MG viert eeuwfeest met genadeloze sneer naar Jaguar
Het eeuwfeest van MG wordt gevierd met een flinke dosis Britse humor. Een poster die online circuleert, lijkt subtiel, maar genadeloos de nieuwe koers van Jaguar op de hak te nemen. Of MG er zelf achter zit, blijft onduidelijk, maar het merk heeft de grap inmiddels omarmd.
Een opvallende afbeelding van de MG Cyberster doet sinds kort de ronde op sociale media. Met slogans als “Ode aan de afkomst” en “Geen rebranding nodig” wijst de poster fijntjes op MG’s consistente identiteit sinds 1924. Hoewel Jaguar niet expliciet wordt genoemd, is het toch vrij duidelijk dat de sneer gericht is op het merk dat zichzelf momenteel opnieuw uitvindt. Jaguar werkt aan een volledige rebranding met een nieuw logo, futuristische concepten en een marketingstrategie die velen de wenkbrauwen doet fronsen.
De poster verscheen oorspronkelijk op een Facebook-fanpagina van de MG Cyberster. Kort daarna werd hij gedeeld door officiële MG-pagina’s, waaronder enkele landelijke afdelingen. Hoewel MG België en Nederland zich nog stilhouden, lijkt het erop dat het merk de grap niet kan weerstaan. Of het nu officieel is of niet, de humoristische boodschap sluit toch wel perfect aan bij het jubileum van MG.
MG en Jaguar delen een lange geschiedenis als Britse autofabrikanten. Jaguar, opgericht in 1922 als Swallow Sidecar, veranderde na de Tweede Wereldoorlog om begrijpelijke redenen zijn naam. MG begon in 1924 en viert nu een eeuw aan autogeschiedenis, ondanks een tijdelijke sluiting in 2005. Sinds de overname door het Chinese SAIC in 2006 is het merk springlevend en viert het zijn verjaardag met de lancering van de elektrische roadster Cyberster. Hoewel de auto met zijn gewicht van twee ton niet de lichtvoetigheid van vroeger heeft, is het een duidelijke knipoog naar MG’s sportieve roots.
Do you sell cars?
— Elon Musk (@elonmusk) November 19, 2024
Terwijl MG zijn jubileum viert, neemt Jaguar een jaar pauze om in 2026 terug te komen als een compleet vernieuwd merk. Deze strategische wending, inclusief een nieuw logo en radicale conceptauto’s, lokte al eerder commentaar uit, onder andere van Elon Musk. De Tesla-topman vroeg zich via sociale media sarcastisch af of Jaguar überhaupt nog auto’s verkoopt. Jaguar reageerde sportief door hem uit te nodigen voor de lancering van hun nieuwe model.
Met de Cyberster speelt MG in op nostalgie, terwijl het tegelijkertijd de toekomst omarmt. De poster onderstreept die balans op speelse wijze en zet Jaguar op vriendelijke maar scherpe toon in de schijnwerpers. Of het nu officieel van MG komt of niet, de humor slaat aan en toont aan dat gezonde rivaliteit zelfs na honderd jaar nog altijd springlevend is.
Bron: Facebook MG Pakistan