Volkswagen werkt met Rivian aan elektrische Golf die in 2029 verschijnt
Volkswagen en Rivian slaan de handen ineen om een volledig elektrische versie van de iconische Volkswagen Golf te ontwikkelen. De negende generatie van deze populaire hatchback krijgt een compleet nieuwe elektrische architectuur, mede mogelijk gemaakt door de kennis en technologie van Rivian. Deze samenwerking markeert een nieuwe fase in de evolutie van de Golf.
Volkswagen en Rivian hebben recent een joint-venture gelanceerd, met als doel een geavanceerde elektrische architectuur en software te ontwikkelen voor toekomstige voertuigen. Het project, met een waarde van 5,8 miljard dollar, richt zich op modellen in alle voertuigsegmenten. Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen, bevestigde dat de elektrische Golf een van de eerste auto’s zal zijn die van deze technologie profiteert.
“De softwarematige basis voor onze elektrische voertuigen wordt ontwikkeld in samenwerking met Rivian. We starten deze reis met een iconisch model: de Golf,” zei Schäfer in een interview met Automotive News. De volledig elektrische Golf Mk9 wordt in 2029 geïntroduceerd, waarmee het een van de eerste voertuigen wordt die gebruikmaakt van de nieuwe technologie van de joint-venture.
De introductie van de elektrische Golf betekent mogelijk ook het einde van de ID.3, Volkswagens huidige compacte elektrische hatchback. Eerder dit jaar liet Kai Grünitz, hoofd van technische ontwikkeling bij VW, doorschemeren dat de ID.3 waarschijnlijk van de markt verdwijnt zodra de Golf elektrisch wordt. Tot die tijd krijgt de ID.3 echter nog een update. In 2026 verschijnt een vernieuwde versie met betere hardware en een kwalitatief hoger interieur.
De overlap tussen de ID.3 en de elektrische Golf lijkt onvermijdelijk, maar Volkswagen zal beide modellen naar verwachting niet lang naast elkaar aanbieden. De Golf blijft een geliefd model en heeft met zijn herkenbaarheid en lange geschiedenis een voorsprong op de ID.3.
De huidige achtste generatie Golf, die in 2019 werd geïntroduceerd, blijft voorlopig nog beschikbaar met verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en diesels. Volkswagen verwacht deze variant tot 2035 te blijven produceren, het jaar waarin de Europese Unie nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbiedt.
De elektrificatie van de Golf markeert een belangrijke stap voor Volkswagen in het streven naar een volledig elektrisch modellengamma. Schäfer benadrukt dat de nieuwe Golf een “volumeproduct” zal worden dat grote schoenen te vullen heeft.
De samenwerking met Rivian beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de Golf. Al in 2027 zullen andere merken binnen de Volkswagen Group, zoals Audi en Porsche, modellen introduceren die gebruikmaken van de gezamenlijke technologie. De nieuwe elektrische architectuur is ontworpen voor voertuigen in alle formaten, van compacte stadsauto’s tot grotere modellen.
Met Rivian als partner zoekt Volkswagen aansluiting bij de snelle technologische ontwikkelingen in de auto-industrie. Rivian brengt expertise op het gebied van elektrische aandrijflijnen en software, terwijl Volkswagen kan bouwen op decennia aan ervaring met productie en design.
De elektrische Golf Mk9 zal pas over vijf jaar op de markt komen, maar belooft een grote stap vooruit te zijn in technologie en duurzaamheid. Met de ondersteuning van Rivian zet Volkswagen in op innovatie, terwijl het trouw blijft aan de kernwaarden van zijn meest iconische model. De Golf van de toekomst zal een nieuwe generatie autokopers aanspreken, terwijl het merk zijn positie in een steeds concurrerender elektrische markt versterkt.