Stroomtekort of niet: gemeenten zetten door met zero-emissiezones
Ondanks een tekort aan laadcapaciteit en een overbelast stroomnet blijven veel gemeenten vasthouden aan de invoering van zero-emissiezones. Ondernemers worden opgeroepen creatief te zijn, terwijl een handvol gemeenten wel kiest voor uitstel.
Het Nederlandse stroomnet kampt al met flinke druk, en de groeiende vraag naar laadcapaciteit voor elektrische voertuigen maakt dit probleem alleen maar groter. Gemeenten zoals Arnhem, Leiden en Haarlem erkennen dat de invoering van zero-emissiezones extra uitdagingen met zich meebrengt, maar zien geen reden om deze plannen uit te stellen. Volgens hen zijn er genoeg creatieve oplossingen om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar elektrisch vervoer.
De maatregelen dwingen ondernemers die busjes of vrachtwagens gebruiken om elektrisch te rijden, tenzij ze een vrijstelling of ontheffing weten te bemachtigen. Met naar schatting 30.000 busjes en 4000 vrachtwagens die dagelijks in en uit de vier grote steden rijden, is de laadbehoefte enorm. Vooral op piekmomenten en koude dagen kan dit knelpunten opleveren, geeft de gemeente Dordrecht toe.
Veel gemeenten leggen de verantwoordelijkheid deels bij de ondernemers. Zij moeten hun voertuigen thuis opladen of gebruikmaken van openbare laadpalen. Daarnaast worden er alternatieven aangedragen, zoals slim laden tijdens daluren of het gebruik van accucontainers gevuld met zonne- of windenergie. Gemeenten zoals Maastricht moedigen ondernemers aan groepscontracten af te sluiten, terwijl Zaanstad wijst op het concept van ‘energy hubs’, centrale plekken voor laden en tanken.
Hoewel er problemen zijn, proberen gemeenten ondernemers tegemoet te komen. Arnhem breidt het aantal laadpalen uit, en Zwolle heeft drie snellaadstations gebouwd aan de rand van de stad, speciaal voor bestelwagens en vrachtwagens. Amersfoort biedt zelfs een ‘clean energy hub’ waar zowel stroom als waterstof beschikbaar is. Toch blijven veel van deze oplossingen logistieke uitdagingen met zich meebrengen, zeker wanneer laadstations buiten de stadscentra liggen.
Niet alle gemeenten zetten door zonder concessies. Apeldoorn en Ede hebben de invoering van hun zero-emissiezones uitgesteld, verwijzend naar het overvolle stroomnet. Apeldoorn stelt dat het onmogelijk is om voor 2030 voldoende laadvoorzieningen te realiseren en wil ondernemers daarom niet verplichten om vroegtijdig over te stappen op elektrische voertuigen. Ook Ede benadrukt dat de huidige netcongestie een grote drempel vormt.
De vraag blijft hoe haalbaar de plannen zijn, zeker nu veel gemeenten aangeven dat het stroomnet de komende jaren onvoldoende capaciteit heeft. Hoewel ondernemers volgens gemeenten aanspraak kunnen maken op ontheffingen als ze geen zware stroomaansluiting kunnen krijgen, roept dit vragen op over de schaalbaarheid van die uitzonderingen.
Bron: de Telegraaf