Handelsakkoord EU-Mercosur biedt kansen voor Europese auto-industrie
Het handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Mercosur-landen opent nieuwe deuren voor de Europese auto-industrie. De Mercosur-landen vormen een handelsblok in Zuid-Amerika, bestaande uit Argentinië, Brazilië, Paraguay, Uruguay en Bolivia. De nieuwe afspraken tussen de EU en de Mercosur-landen zorgen voor lagere tarieven en betere toegang tot grondstoffen. Dit is voor de auto-industrie gunstig in een tijd waarin verduurzaming en geopolitieke spanningen toenemen.
De Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA) is positief over het akkoord en roept op tot snelle goedkeuring door de EU-lidstaten en het Europees Parlement. "Dit akkoord versterkt de wereldwijde concurrentiepositie van Europese autofabrikanten door hoge tarieven te schrappen en handelsbelemmeringen weg te nemen," aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.
Tariefverlagingen en nieuwe kansen
Het akkoord schrapt tarieven op meer dan 90 procent van de export naar de Mercosur-landen. Een groot deel hiervan zijn auto’s (35 procent), auto-onderdelen (tot 18 procent), en andere producten zoals farmaceutica en machines. Voor elektrische en hybride voertuigen is een overgangsperiode van 18 jaar afgesproken. De verlagingen kunnen de EU, gespreid over meerdere jaren, jaarlijks tot 4 miljard euro opleveren.
Daarnaast vergemakkelijkt het akkoord de toegang tot grondstoffen zoals lithium, essentieel voor de productie van EV-batterijen. Dit helpt de EU om minder afhankelijk te worden van China. Voor Zuid-Amerikaanse landen, die kampen met een productietekort van 30 procent, biedt de Europese export van auto’s en onderdelen een welkome aanvulling.
Economische groei en verduurzaming
Het akkoord komt op een belangrijk moment voor de Europese auto-industrie, die kampt met lage bezettingsgraden in fabrieken en de uitdagingen van de energietransitie. Fabrikanten zoals Volkswagen en Daimler Trucks hebben al productievestigingen in Zuid-Amerika, maar lagere importtarieven maken het aantrekkelijker om voertuigen vanuit Europa te exporteren.
Het Mercosur-akkoord, dat na 20 jaar onderhandelen is bereikt, betekent de oprichting van een van de grootste vrijhandelszones ter wereld. Ondanks weerstand vanuit landen zoals Frankrijk en Polen, vanwege zorgen over goedkope landbouwproducten.