EV-batterijen gaan toch langer mee dan gedacht
Batterijen van elektrische auto’s blijken aanzienlijk duurzamer dan in eerste instantie gedacht. Nieuwe studies tonen aan dat de accu’s van de stekkertrekkers na meer dan 300.000 kilometer nog steeds gezond zijn en dat een beetje fatsoenlijk rijgedrag de levensduur zelfs met 40% kan verlengen.
Uit onderzoek van het Amerikaanse SLAC-Stanford Battery Center blijkt dat dagelijks rijgedrag zoals korte ritjes, stoppen, remmen en accelereren de slijtage van EV-batterijen vertraagt. Anders dan laboratoriumtests, waarbij constant laden en ontladen wordt gesimuleerd, laat data uit de 'echte wereld' zien dat dit type gebruik de levensduur verlengt. Zo ontdekten de onderzoekers dat snelle acceleraties verrassend genoeg minder schadelijk zijn dan gedacht. “We hebben EV-batterijen jarenlang verkeerd getest,” stelt Simona Onori, hoogleraar energietechnologie aan Stanford. “Praktisch gebruik biedt juist gunstige omstandigheden.”
Ook de Duitse technologie-adviesfirma P3 bevestigt dat EV-batterijen veel langer meegaan dan verwacht. Bij een analyse van meer dan 7.000 elektrische voertuigen bleek dat accu’s zelfs na 300.000 kilometer nog gemiddeld 90% van hun oorspronkelijke capaciteit behouden. De grootste slijtage vindt plaats in de eerste 30.000 kilometer, waarna het afbraakproces sterk vertraagt.
De State of Health (SoH) van de batterij, die de beschikbare capaciteit aangeeft, blijft daarmee boven de garantiewaarden van veel fabrikanten. Automerken zoals Lexus en Tesla bieden inmiddels garanties tot 1 miljoen kilometer of tien jaar, wat natuurlijk vertrouwen schept bij consumenten.
De levensduur van een batterij wordt beïnvloed door verschillende factoren:
Rijgedrag: Realistisch gebruik, zoals korte stops en lichte acceleraties, vertraagt slijtage.
Laden: Beperking van snelle laadbeurten en het vermijden van een constante 100% lading helpen de batterij gezond te houden.
Temperatuur: Extreme hitte of kou versnelt veroudering. Bescherming tegen deze omstandigheden is essentieel.
Oudere batterijen die minder geschikt zijn voor voertuigen, hebben vaak een tweede leven als opslag voor zonne-energie of als back-upsystemen. Daarnaast kunnen waardevolle materialen zoals lithium, nikkel en kobalt gerecycled worden, wat zowel economisch als ecologisch bijdraagt aan een duurzame kringloopeconomie.