Chinese autofabrikanten zien marktaandeel kelderen door Europese importtarieven
Het marktaandeel van Chinese autofabrikanten op de Europese EV-markt is in november gedaald tot het laagste niveau in acht maanden. Hogere importtarieven, opgelegd door de Europese Unie, treffen vooral merken als MG en BYD, waardoor registraties sterk teruglopen.
Chinese autofabrikanten waren in november goed voor slechts 7,4 procent van de registraties van nieuwe elektrische voertuigen in de EU, aldus marktonderzoeker Dataforce. Dit is een daling ten opzichte van 8,2 procent in oktober en het laagste niveau sinds maart. Deze afname komt natuurlijk door de invoering van extra EU-importheffingen op elektrische auto's uit China, die eind oktober van kracht werden. Deze heffingen zijn bedoeld om een einde te maken aan oneerlijke concurrentie door Chinese staatssteun.
De heffingen verschillen per fabrikant en worden opgeteld bij een al bestaande invoerheffing van 10 procent. Het zwaarst getroffen is het Chinese staatsbedrijf SAIC, bekend van het merk MG, dat een totaal tarief van 45 procent moet betalen. Hierdoor zag SAIC de registraties in de EU met maar liefst 58 procent dalen ten opzichte van een jaar geleden. In Nederland bleven de prijzen van MG echter ongewijzigd, wat volgens importeur Van Mossel zorgde voor stabiele verkoopcijfers.
Hoewel de heffingen bedoeld zijn om alle Chinese EV-fabrikanten te treffen, reageren bedrijven verschillend. Zo meldde Dataforce dat BYD, ondanks de hogere tarieven, een stijging in registraties op jaarbasis liet zien. Analist Julian Litzinger noemt dit een opmerkelijke prestatie: “Hoewel de tarieven de Chinese opmars hebben afgeremd, hebben ze minder impact gehad dan aanvankelijk verwacht.”
De EU-tarieven zijn het resultaat van een onderzoek naar oneerlijke concurrentie, waarin werd geconcludeerd dat Chinese staatssteun Europese automakers nogal benadeelde. Pogingen om het handelsgeschil tussen de EU en China via diplomatieke gesprekken op te lossen, hebben tot nu toe niets opgeleverd.
Voor Chinese fabrikanten betekent dit dat de komende maanden erg uitdagend blijven. Tegelijkertijd blijft de groei van merken als BYD een teken dat de Chinese automakers niet zomaar uit de Europese markt zullen verdwijnen. Het is nu afwachten hoe de markt zich verder ontwikkelt en of het handelsgeschil op termijn opgelost kan worden.