Occasionmarkt in Nederland voor groot deel afhankelijk van Duitse import
De import van tweedehands auto’s blijft toenemen, vooral door een tekort aan lokaal aanbod. Duitsland blijkt een belangrijke bron om de Nederlandse occasionmarkt aantrekkelijk te houden.
Meer gebruikte auto’s uit het buitenland
In de eerste tien maanden van 2024 werden 241.242 occasions geïmporteerd in Nederland. Dat is een stijging van 13,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Volgens de Bovag en de RAI Vereniging is Duitsland met 140.126 geïmporteerde auto’s de grootste leverancier. “De vraag naar gebruikte auto’s blijft stabiel of groeit zelfs, terwijl het aanbod uit eigen land achterblijft,” zegt Stijn Oosterhoff van de Bovag. “Handelaren vullen dat gat door auto’s uit het buitenland te halen.”
Prijzen en voorkeuren verschillen
Prijzen van tweedehands auto’s verschillen per land en merk. In Duitsland zijn sommige modellen goedkoper vanwege een andere merkbeleving. “Een Volvo wordt in Nederland als premiummerk gezien, maar in Duitsland is het minder populair en daardoor aantrekkelijker geprijsd,” legt Oosterhoff uit. Voor kopers die een specifieke uitvoering of motorvariant zoeken, kan het buitenlandse aanbod ook meer mogelijkheden bieden.
Let op bijkomende kosten
De aanschafprijs van een geïmporteerde auto is slechts een deel van het kostenplaatje. Er komen extra kosten bij zoals transport, keuringen, BPM en soms zelfs overnachtingen. De resterende BPM wordt berekend op basis van de netto-nieuwwaarde, de CO₂-uitstoot en de leeftijd van de auto, aldus de RDW. Voor een auto uit de dorpsgarage om de hoek hoef je die kosten niet te maken, en vaak kun je daar ook je oude auto inruilen.