De mythes rondom elektrische auto's ontkracht
Elektrische auto’s zijn de laatste jaren flink in opkomst, maar desondanks blijven hardnekkige misvattingen en vooroordelen de ronde doen, want EV's zijn natuurlijk minder 'leuk'. Zijn EV’s echt duurder, gevaarlijker of minder praktisch dan traditionele auto’s? Wij hebben het voor je uitgezocht.
1. Batterijen slijten snel en maken EV’s waardeloos
Veel mensen denken dat batterijen in elektrische auto’s na een paar jaar niet meer bruikbaar zijn, maar onderzoek toont aan dat dit onjuist is. Langdurige tests laten zien dat EV-batterijen zelfs na 300.000 kilometer gemiddeld nog meer dan 87% van hun capaciteit behouden. Bovendien bieden fabrikanten minstens acht jaar garantie op batterijen. In vergelijking met brandstofauto’s zijn EV’s vaak duurzamer en goedkoper in onderhoud.
2. De opgegeven actieradius klopt niet
Net als bij brandstofauto’s varieert de werkelijke actieradius van elektrische voertuigen afhankelijk van het rijgedrag en de omstandigheden. In stadsverkeer en bij stop-and-go-situaties presteren EV’s juist beter dankzij regeneratief remmen, wat energie terugwint. Daarnaast groeit het netwerk van laadpunten snel.
3. EV’s zijn veel duurder dan brandstofauto’s
De prijzen van elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren sterk gedaald, terwijl brandstofauto’s juist duurder worden vanwege strengere emissieregels. Het prijsverschil verdwijnt vaak door subsidies, belastingvoordelen en lagere onderhoudskosten. Een EV heeft geen olie of complexe uitlaatbehandelingen nodig, en regeneratief remmen beperkt slijtage. Ook de ‘brandstofkosten’ zijn aanzienlijk lager, met gemiddeld 5 euro tot 12 euro per 100 kilometer.
4. Elektrische auto’s hebben een hogere brandgevaarlijkheid
Statistieken bewijzen dat brandstofauto’s 25 tot 30 keer vaker vlam vatten dan elektrische voertuigen. Dit komt door lekkende brandstofleidingen of hete uitlaatsystemen. Hoewel een lithium-ion-accu een risico op oververhitting kent, is dit uiterst zeldzaam en goed gecontroleerd door geavanceerde beveiligingssystemen.
5. Elektrische auto’s zijn onbruikbaar in de winter
Bij lage temperaturen verbruiken EV’s meer energie om de batterij en de cabine te verwarmen, wat de actieradius met 20-30% kan verminderen. Dit is vergelijkbaar met de extra brandstof die brandstofauto’s in de winter verbruiken. Moderne EV’s hebben slimme systemen om efficiënt met energie om te gaan.
6. De benodigde grondstoffen voor EV’s zijn schaars
Hoewel EV’s materialen zoals lithium, kobalt en nikkel gebruiken, worden deze steeds efficiënter en duurzamer ingezet. Nieuwe batterijtechnologieën verminderen de behoefte aan zeldzame metalen, en recycling maakt het mogelijk om grondstoffen terug te winnen. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen, die onherroepelijk worden verbruikt, kunnen EV-onderdelen gerecycled en opnieuw gebruikt worden.
7. De productie van EV’s stoot te veel CO2 uit
De productie van batterijen is energie-intensief, maar elektrische voertuigen compenseren dit tijdens hun levensduur. Bij gebruik van groene energie kunnen EV’s binnen 20.000 tot 60.000 kilometer een kleinere CO2-voetafdruk hebben dan brandstofauto’s. Recycling van batterijen zal de CO2-uitstoot in de toekomst verder verminderen.
8. Opladen in de regen is levensgevaarlijk
Laadpunten en kabels van EV’s zijn volledig waterdicht en voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Moderne oplaadsystemen stoppen automatisch bij vocht of andere problemen, waardoor opladen zelfs bij regen volledig veilig is.
9. EV’s verplaatsen hun uitstoot naar kolencentrales
Hoewel stroom niet altijd volledig groen is, rijden EV’s dankzij hun hoge efficiëntie alsnog schoner dan brandstofauto’s. De CO2-uitstoot van de Europese stroommix is de afgelopen decennia sterk afgenomen dankzij hernieuwbare energie. Op zonnige of winderige dagen kunnen EV’s zelfs volledig CO2-neutraal rijden.