Auto-industrie in 2025: sterke stijging voor EV's
De wereldwijde autoverkopen stijgen in 2025 licht, maar vooral de stekkertrekkers (EV's) laten een forse groei zien. Volgens S&P Global Mobility zal de verkoop van EV's wereldwijd met 30 procent toenemen, wat neerkomt op 15,1 miljoen verkochte exemplaren. Hiermee groeit hun marktaandeel van 13,2 procent in 2024 naar 16,7 procent in 2025. Deze vooruitgang gaat vanzelfsprekend gepaard met uitdagingen zoals stijgende kosten, politieke onzekerheid en trage elektrificatieplannen bij sommige fabrikanten.
De groei van elektrische auto's varieert sterk per regio. In Europa zal het aandeel EV's naar verwachting stijgen tot 20,4 procent, wat een indrukwekkende toename van 43,4 procent is ten opzichte van 2024. Dit wordt gestimuleerd door strenge emissieregels en subsidies, ondanks de stijgende prijzen en politieke onzekerheid in landen zoals Duitsland en Frankrijk.
In de Verenigde Staten wordt een stijging van 36 procent verwacht, waardoor EV's 11,2 procent van de markt zullen beslaan. De groei is echter afhankelijk van beleidsbeslissingen onder de nieuwe regering van Donald Trump, zoals belastingvoordelen en invoerheffingen.
China blijft de keiharde koploper op de EV-markt met een verwacht marktaandeel van 29,7 procent in 2025. Dit wordt aangedreven door royale subsidies en een stabiele vraag naar nieuwe energiemodellen (NEVs). India toont met een groei van 117 procent de snelste toename wereldwijd, al blijft het marktaandeel relatief klein met 7,5 procent.
De totale autoverkopen wereldwijd zullen naar verwachting met 1,7 procent stijgen tot 89,6 miljoen voertuigen in 2025. Europa blijft stabiel met 15 miljoen verkochte auto's, terwijl de Verenigde Staten een lichte groei laat zien tot 16,2 miljoen eenheden (+1,2 procent). In China wordt een verkoopstijging van 3 procent voorspeld, waarmee het land zijn positie als grootste automarkt ter wereld behoudt.
Japan laat na een moeilijk jaar in 2024 een herstel zien, met een groei van 5,4 procent tot 4,6 miljoen voertuigen. Toch blijft het land gevoelig voor veranderingen in wereldwijde handels- en douanebeleid.
De voertuigproductie daarentegen zal wereldwijd dalen met 0,4 procent tot 88,7 miljoen eenheden. Noord-Amerika (-2,4 procent) en Europa (-2,6 procent) worden het hardst geraakt door nieuwe handelsbelemmeringen, waaronder hogere importtarieven in de VS.
De auto-industrie kampt met hoge rentetarieven, stijgende prijzen en onzekerheid over elektrificatieplannen. Toch blijft de vraag naar EV's sterk groeien, gestimuleerd door technologische vooruitgang en overheidsbeleid. China en Europa spelen hierin een leidende rol, terwijl andere regio's zoals India hun achterstand inhalen. Hoe het allemaal zal gaan uitpakken volgend jaar zullen we echter moeten zien.