Koreaanse onderzoekers ontwikkelen super batterij die zichzelf blust bij brand
Een groep onderzoekers uit Zuid-Korea heeft een nieuwe lithium-metaalbatterij ontwikkeld die niet alleen uitzonderlijk lang meegaat, maar zichzelf ook nog kan doven in geval van brand. Dit baanbrekende ontwerp kan de weg vrijmaken voor veiligere en duurzamere energieoplossingen, niet alleen voor elektrische voertuigen, maar ook voor smartphones, wearables en grootschalige energieopslag. Spannend!
Een bekend probleem bij traditionele lithium-metaalbatterijen is de vorming van dendrieten—kleine lithiumstructuren die tijdens het opladen ontstaan en de interne verbindingen kunnen beschadigen. Dit verhoogt het risico op kortsluiting en brand. De onderzoekers van het Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) hebben dit probleem aangepakt met een drievoudige laag vaste polymeerelektrolyt.
De batterij heeft zachte buitenlagen die zorgen voor goed contact met de elektroden en een stevige kern die de structuur versterkt. Bovendien is de elektrolyt verrijkt met brandwerende stoffen en zeoliet, waardoor de batterij niet alleen veiliger is, maar ook duurzamer.
Volgens de onderzoekers behoudt de batterij na 1.000 laad- en ontlaadcycli nog 87,9 procent van haar oorspronkelijke capaciteit. Ter vergelijking: de meeste huidige batterijen verliezen 20 tot 30 procent van hun capaciteit na eenzelfde aantal cycli. In de praktijk betekent dit dat een elektrische auto met een bereik van 480 kilometer nog steeds meer dan 420 kilometer kan rijden na 300.000 kilometer gebruik.
Daarnaast kan de batterij zichzelf in geval van brand doven dankzij de toegevoegde brandwerende componenten. Deze unieke combinatie van duurzaamheid en veiligheid kan de batterij-industrie ingrijpend veranderen.
Hoewel elektrische voertuigen een logische toepassing zijn, biedt deze technologie veel bredere mogelijkheden. Van smartphones tot grootschalige energieopslag—deze batterij kan in tal van toepassingen worden gebruikt en belooft een veiliger, efficiënter en duurzamer alternatief te bieden voor bestaande oplossingen.
Dr. Kim Jae-Hyun, hoofdonderzoeker van het project, benadrukt de mogelijke impact van de innovatie: “Deze ontwikkeling kan een grote bijdrage leveren aan de commercialisatie van lithium-metaalbatterijen en de stabiliteit van energieopslagsystemen verbeteren".
Via: Carscoops