Slimme verkeerslichten in Amsterdam krijgen toch geen groen licht
De gemeente Amsterdam zet een streep door het plan om slimme verkeerslichten in de stad te plaatsen. De technologie, bedoeld om verkeersstromen efficiënter te regelen, blijkt in de praktijk problemen op te leveren met privacy, cybersecurity en kosten.
Wat vorig jaar nog een zeer ambitieus plan leek, wordt nu toch nog geschrapt. De gemeente Amsterdam heeft besloten af te zien van de verdere inzet van de zogenaamde 'slimme' verkeerslichten. Dit besluit volgt op zorgen die naar voren zijn gekomen tijdens een kleinschalige proef op twee kruispunten in de stad. Hoewel het idee was om het verkeer soepeler te laten doorstromen door bepaalde groepen, zoals fietsers en vrachtwagens, sneller groen licht te geven, bleef het resultaat toch achter bij de verwachtingen.
Wethouder Melanie van der Horst noemt in een verklaring dat de proef verschillende problemen aan het licht bracht. Zo verbeterde de doorstroming nauwelijks en bleek het onderhoud van deze verkeerslichten veel duurder dan bij normale stoplichten. Daarnaast speelt de dreiging van cyberaanvallen ook nog eens een rol. Er is angst dat hackers toegang kunnen krijgen tot de systemen en zo het verkeer kunnen ontregelen.
De grootste zorg bij het gebruik van slimme verkeerslichten is echter de privacy. De technologie maakt gebruik van apps die communiceren met de verkeerslichten. Hierdoor kunnen persoonlijke gegevens van weggebruikers, zoals de exacte locatie en ritten, worden verzameld zonder dat mensen zich daar bewust van zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft eerder al gewaarschuwd voor de risico’s van deze technologie. "Het is mogelijk om volledige ritten te volgen, inclusief tijdstip en snelheid, wat een grote inbreuk vormt op de privacy van burgers," aldus de AP.
Dit is niet de eerste keer dat privacyoverwegingen een project in Amsterdam stilleggen. Onlangs werd ook al besloten om te stoppen met het gebruik van scanauto’s voor het opsporen van gestolen voertuigen. Ook daar was de bescherming van persoonsgegevens een belangrijke reden om het initiatief te staken.
Hoewel Amsterdam nu terughoudend is, experimenteren andere gemeenten wel verder met slimme verkeerslichten. In onder meer Den Bosch, Flevoland en Haarlemmermeer wordt gewerkt met apps waarmee fietsers sneller groen licht kunnen krijgen. Toch leidt ook daar de technologie tot discussie over privacy en veiligheid.