Stellantis in zwaar weer: een blik op de toekomstplannen
2024 was een jaar vol uitdagingen voor Stellantis en met name haar luxemerk Maserati. De CEO van Stellantsis Carlos Tavares blikt vooruit op 2025 en hoe de grote importeur het komende jaar wilt gaan aanvliegen na een bizar slecht jaar. Het zet daarbij in op meer elektrische auto's voor komend jaar.
Maserati beleefde in 2024 een desastreus jaar, met een omzetdaling van meer dan 50%. De productie van elektrische modellen lag volledig stil en het management stond onder druk. Nadat voormalig CEO Carlos Tavares zijn positie bij Stellantis moest opgeven, nam Santo Ficili het roer over bij Maserati. Ficili heeft een omvangrijke taak: hij wil Maserati winstgevend maken, maar verwacht dat dit niet eerder dan in 2026 zal lukken.
Zijn herstelplan richt zich op het versterken van het team, het verbeteren van de dealerrelaties en een effectievere marketingstrategie. De herintroductie van de GranCabrio, die in februari 2024 werd gelanceerd maar weinig succes kende, maakt daar deel van uit. Ook prijskortingen en kostenbesparingen worden overwogen. Ficili gelooft in de kracht van het merk, maar erkent dat het een lange weg zal zijn.
Elektrificatie en een zachtere aanpak
Niet alleen Maserati, maar de hele Stellantis-groep kende een moeilijk jaar. In België zakte het marktaandeel van de groep naar 14%, mede door het veelbesproken agentschapsmodel waarbij de fabriek rechtstreeks factureert aan de klant. Dit model leverde onvoldoende resultaten op en bracht dealers onder druk. Met de komst van interim-CEO John Elkann waait er nu een nieuwe wind door de organisatie.
Elkann zet in op het herstellen van vertrouwen en benadrukt kwaliteit boven kwantiteit. Zijn verzoenende stijl staat in schril contrast met de harde, kostenbewuste aanpak van Tavares. Tegelijkertijd richt de Europese divisie van Stellantis zich op meer elektrificatie. Het aandeel elektrische voertuigen moet stijgen van 14% naar 21%, waarbij betaalbare modellen zoals de Citroën ë-C3 en de Grande Panda een sleutelrol spelen. Daarnaast rekent Stellantis op het Chinese Leapmotor om CO2-uitstoot te compenseren en verbrandingsmotoren in het aanbod te houden.
Focus op betere relaties
Een van de belangrijkste speerpunten van Stellantis is het verbeteren van de relatie met dealers en klanten. Onder Tavares klaagden dealers over strakke digitaliseringsstrategieën en een gebrek aan ondersteuning. Dit jaar belooft Stellantis meer flexibiliteit en betere commerciële incentives. De nieuwe aanpak lijkt effect te hebben; in de laatste maanden van 2024 waren er tekenen van herstel.