VVD vreest Utrechtse plannen: "Helft autobezitters moet auto wegdoen"
De plannen om de luchtkwaliteit in Utrecht te verbeteren zorgen voor veel discussie. Een deel van de autobezitters dreigt straks niet meer de stad in te mogen rijden. Daarin gaat het Amsterdam achterna dat al jarenlang autobestuurders treitert met stengere regels. Zo zagen we onlangs al dat klusbedrijven de stad mijden omdat ze niet meer binnen de ring mogen rijden. Boetes zijn dan ook aanzienlijk.
In Utrecht heeft de VVD haar zorgen geuit over het recente milieubeleid van de gemeente. Volgens een beleidsnota van wethouder Eva Oosters (Student & Starter) moet de milieuzone worden uitgebreid, waardoor alleen auto’s met minimaal euronorm 6 de stad nog in mogen. Als deze plannen doorgaan, zou meer dan de helft van de autobezitters geraakt worden. Volgens de VVD is dit niet haalbaar. "Geef mensen de tijd om over te stappen op schonere voertuigen," pleit raadslid Marijn de Pagter. Hij noemt de maatregel "veel te vergaand".
Diverse scenario's
De plannen bevatten drie scenario’s. In het meest vergaande voorstel zouden zelfs de nieuwste benzine- en dieselauto’s niet meer welkom zijn, waardoor alleen elektrische voertuigen overblijven. Dit zou binnen vijf jaar moeten gebeuren, al is daarvoor nog goedkeuring van de landelijke overheid nodig. Andere maatregelen, zoals het verbod op hout stoken in de open lucht, zijn al ingevoerd. Ook wordt overwogen om de open haard in huizen te verbieden. Voor sommige partijen, zoals de Partij voor de Dieren, gaan de plannen niet ver genoeg. Zij willen ook een verbod op barbecueën en roken in parken.
Naast kritiek is er ook steun voor bepaalde maatregelen. Student & Starter wil de sloopregeling versoepelen om mensen te helpen sneller over te stappen op schonere voertuigen. De gemeenteraad zal op korte termijn opnieuw over de plannen debatteren. Hoewel veel wijzigingen worden verwacht, is de kans groot dat een meerderheid instemt met het beleid. Er bestaat echter een kans op een referendum als de inwoners van Utrecht daar om vragen. Wethouder Oosters vreest dat zo’n volksraadpleging de uitvoering van het plan vertraagt.
bron: RTV Utrecht
Utrecht gaat Amsterdam achterna
Ook in Amsterdam speelt het autovraagstuk, al gaat het daar meer om de praktische problemen voor ondernemers. Volgens MKB Metropool Amsterdam laten steeds meer klusbedrijven de binnenstad links liggen. Reden: hoge parkeerkosten, een tekort aan laad- en losplekken en de beperkingen voor oudere bestelbusjes met verbrandingsmotor. “Het is gewoon niet meer rendabel,” zegt vicevoorzitter Guido Frankfurther. Veel ondernemers verkiezen plekken als Purmerend en Badhoevedorp, waar ze sneller en zonder extra kosten hun werk kunnen doen.
De gemeente Amsterdam heeft laten weten in gesprek te gaan met de branche om mogelijke oplossingen te vinden voor deze problemen. Ondertussen blijft het voor ondernemers lastig om rendabel te werken in de hoofdstad.