Kabinet ziet niets in persoonlijke kentekens: te duur en te ingewikkeld
Het kabinet ziet af van de invoering van gepersonaliseerde kentekenplaten in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat het systeem technisch mogelijk is, maar de invoering ervan zou te duur en te complex zijn. Minister Barry Madlener (Infrastructuur) laat weten dat de kosten niet opwegen tegen de verwachte baten.
Hoge kosten, beperkte opbrengsten
Een jaar geleden vroeg de Tweede Kamer het kabinet om te onderzoeken of Nederlanders zelf een kentekencombinatie zouden kunnen kiezen, zoals in België en het Verenigd Koninkrijk al mogelijk is. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Significant Synergy, blijkt dat de invoering tussen enkele tientallen en honderd miljoen euro zou kosten. De jaarlijkse exploitatiekosten komen daar nog bovenop. Tegelijkertijd blijft de verwachte opbrengst onzeker en sterk afhankelijk van de vraag.
Huidig systeem belemmert invoering
Een van de grootste obstakels is de manier waarop het Nederlandse kentekensysteem is ingericht. In Nederland is een kenteken gekoppeld aan een voertuig, terwijl in landen met gepersonaliseerde nummerborden het kenteken aan een persoon is verbonden. Dit zou een ingrijpende aanpassing van de registratie vereisen. Daarnaast gebruiken instanties zoals de Belastingdienst, verzekeraars en de RDW de huidige kentekensystematiek voor administratieve en fiscale doeleinden. Het wijzigen van deze systemen zou een kostbare en complexe operatie zijn.
Risico op ongewenste teksten
Naast de financiële en technische obstakels ziet het kabinet nog andere bezwaren. In landen waar gepersonaliseerde nummerborden bestaan, blijkt het lastig te bepalen welke combinaties maatschappelijk acceptabel zijn. In België moest de overheid al vaker ingrijpen om beledigende of ongepaste teksten te weren.
Hoewel gepersonaliseerde kentekens in andere landen populair zijn, verwacht het kabinet dat de interesse in Nederland beperkt blijft tot enkele procenten van de automobilisten. Minister Madlener concludeert daarom in zijn Kamerbrief: "Het kabinet ziet op basis van dit onderzoek geen aanleiding om het stelsel voor kentekenregistratie te wijzigen."