Nieuwe CEO Aston Martin legt focus op handbak voor puristen
Aston Martin’s nieuwe CEO, Adrian Hallmark, heeft zijn plannen voor het merk uit de doeken gedaan. Hij wil het modellengamma uitbreiden met meer varianten en legt nog even een extra nadruk op het belang van een handbak voor de echte puristen. Daarnaast werkt het merk aan hybride aandrijflijnen en een eerste volledig elektrische auto, maar traditionele sportwagens blijven de kern van Aston Martin.
Hallmark, die na zijn tijd bij Bentley de overstap maakte naar Aston Martin, ziet een strategie voor zich waarbij modellen in verschillende varianten worden uitgebracht, vergelijkbaar met hoe Porsche dat doet. Tijdens een media-event in New York verklaarde hij dat een handbak een essentieel onderdeel is van de rijervaring voor een sportwagen. "We hebben er al een, maar de Vantage verdient een ander soort handbak," aldus Hallmark. De handgeschakelde zesbak die Aston Martin eerder gebruikte in de gelimiteerde Valour en Valiant, zou als basis kunnen dienen. Sinds de Vantage AMR in 2019 heeft Aston Martin echter geen reguliere modellen meer met een handbak aangeboden, terwijl concurrenten als Porsche laten zien dat daar nog steeds een markt voor is.
Naast het uitbreiden van modelvarianten wil Hallmark ook meer mechanische aanpassingen doorvoeren, zoals varianten met aangepaste onderstellen en krachtigere motoren. Hij hintte zelfs op het terugbrengen van een racewagen naar de openbare weg. De DBX krijgt mogelijk een nog luxueuzere uitvoering, terwijl de DB12, Vantage en Vanquish juist sportiever zullen worden.
Elektrificatie blijft eveneens op de agenda, al past Aston Martin zijn strategie aan. De Valhalla wordt de eerste hybride, en ook de DB12, Vantage en Vanquish krijgen een vorm van elektrische ondersteuning. De samenwerking met Lucid zal Aston Martin helpen bij de ontwikkeling van een volledig elektrische auto, maar hybride technologie wordt intern ontwikkeld. De uitdaging ligt bij de transaxle-layout van de huidige modellen, waarvoor nog geen plug-and-play hybride oplossing beschikbaar is.
Ondanks de focus op elektrificatie blijft het merendeel van de Aston Martins voorlopig gebruik maken van verbrandingsmotoren. Hallmark verwacht dat tegen 2030 slechts 15% van de verkochte modellen volledig elektrisch zal zijn, terwijl de rest hybride of volledig benzine-aangedreven blijft.
Naast technologische innovaties werkt Aston Martin ook aan meer personalisatiemogelijkheden. Hallmark liet de opties van concurrenten analyseren om te bepalen welke uitbreidingen binnen het merk passen. Het doel is niet alleen klanten meer keuze te bieden, maar ook de winstgevendheid van Aston Martin structureel te verbeteren.