Onderzoek onthult: slechts 1,8% van Europese auto's volledig elektrisch in 2023
![EV EV](https://images.24cars.nl/artikel-foto/2dbda63a8c1629bea83fcd28ef34c4a1/ev.jpg)
Ondanks de geplande ban op nieuwe auto’s met knalmotor vanaf 2035, blijkt uit recente cijfers dat de overstap naar elektrische voertuigen toch wat langzamer verloopt dan verwacht. In 2023 waren er bijna 249 miljoen auto’s op de Europese wegen, maar volledig elektrische modellen vormden slechts 1,8% van het totaal. Zelfs met plug-in hybrides meegerekend, had slechts 3,9% van het wagenpark een stekker aansluiting, blijkt uit gegevens van de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).
De gemiddelde leeftijd van auto’s in de EU is nu 12,5 jaar, waarbij Griekenland met 17,5 jaar de oudste vloot heeft en Luxemburg met 8 jaar de jongste. De hoge aanschafprijzen van nieuwe auto's zorgen ervoor dat Europeanen langer met hun voertuigen blijven rijden, wat natuurlijk begrijpelijk is. Italië heeft met 694 auto’s per 1.000 inwoners de hoogste autobezitdichtheid, terwijl Letland met 381 per 1.000 het laagst scoort.
In 2024 daalde het marktaandeel van volledig elektrische auto’s naar 13,6 procent, een afname van 1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook plug-in hybrides verloren terrein, van 7,7 procent naar 7,1 procent. In de bredere regio EU + EFTA + VK daalde het EV-aandeel licht van 15,7 procent naar 15,4 procent, terwijl PHEV’s terugliepen naar 7,3 procent.
Autofabrikanten worstelen nu al met strengere emissieregels en de aankomende 0 g/km-doelstelling voor 2035. Grote merken, waaronder Volkswagen, waarschuwen dat ze hoge boetes riskeren als ze niet aan de vlootdoelen voldoen. VW schat dat ze in 2025 mogelijk 1,5 miljard euro moeten betalen voor het overschrijden van de emissielimieten. Het blijft dus onzeker of de EU haar ambitieuze transitie naar elektrisch rijden op tijd zal realiseren.