Nieuwe technologie van Toyota geeft waterstofauto's extra kilometers

Terwijl veel autofabrikanten vol inzetten op batterij-elektrische voertuigen, blijft Toyota trouw aan zijn waterstofstrategie. De Japanse autobouwer heeft een nieuwe generatie brandstofcel gepresenteerd die efficiënter, duurzamer en goedkoper te produceren is. Ondanks tegenvallende verkoopcijfers van de Toyota Mirai ziet het merk nog altijd toekomst in waterstoftechnologie.
De derde generatie brandstofcel van Toyota is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de vorige versie. De nieuwe technologie is compacter en lichter, terwijl de efficiëntie is verhoogd. Hierdoor kan een waterstofauto met deze cel tot twintig procent verder rijden op een volle tank. Voor de Toyota Mirai, die momenteel een actieradius heeft van ongeveer zeshonderdvijftig kilometer, zou dit betekenen dat de nieuwe versie rond de zevenhonderdtachtig kilometer haalt, en dat is toch best aangenaam!
Daarnaast stelt Toyota dat de nieuwe brandstofcel twee keer zo duurzaam is als zijn voorganger en een levensduur heeft die vergelijkbaar is met een dieselmotor. Dit zou betekenen dat onderhoud vrijwel overbodig wordt, wat een groot voordeel kan zijn voor zowel consumenten als bedrijven die op zoek zijn naar betrouwbare mobiliteit.
Een van de grootste voordelen van een waterstof-elektrische auto blijft het snelle tanken. Waar batterij-elektrische voertuigen afhankelijk zijn van laadpalen en soms uren nodig hebben om op te laden, kan een waterstofauto binnen enkele minuten worden bijgetankt. Dit maakt het concept aantrekkelijk voor mensen die lange afstanden rijden of weinig tijd willen besteden aan opladen.
Ondanks de technologische vooruitgang blijft de markt voor waterstofauto’s beperkt. In 2024 wist Toyota wereldwijd slechts duizend zevenhonderdachtenzeventig exemplaren van de Mirai te verkopen. In Nederland werden er zelfs geen enkele geregistreerd. De hoge aanschafprijs en het beperkte aantal waterstofstations maken het voor consumenten moeilijk om te kiezen voor een waterstofvoertuig.
Toch ziet Toyota nog genoeg potentie in deze technologie. Naast personenauto’s worden brandstofcellen ook gebruikt in vrachtwagens, treinen en industriële toepassingen. De derde generatie brandstofcel wordt na 2026 op de markt verwacht en zal naar verwachting worden ingezet in verschillende transportsectoren.
Toyota presenteert zijn nieuwe brandstofcel volgende week op de International Hydrogen & Fuel Cell Expo in Tokio. De eerste commerciële toepassingen worden verwacht in Japan, Europa, Noord-Amerika en China. Of dit genoeg zal zijn om waterstofauto’s een stevige positie te geven in de strijd tegen batterij-elektrische voertuigen, zal de toekomst moeten laten zien.
Bronnen: Toyota