Bugatti neemt afscheid van de W16: einde van een legendarische motor

Na twintig jaar komt er een einde aan Bugatti’s iconische W16-motor. Met de eerste leveringen van de Mistral begint het laatste hoofdstuk van deze quad-turbo krachtbron. Bugatti kijkt echter al vooruit, want de toekomst ligt bij de hybride Tourbillon met een nieuwe V16.
De legendarische W16 van Bugatti nadert zijn pensioen. Twintig jaar lang was de achtliter met vier turbo’s het kloppende hart van de Veyron en de Chiron, twee van de meest baanbrekende hypercars ooit gebouwd. Nu de eerste exemplaren van de Chiron-gebaseerde Mistral bij klanten arriveren, wordt duidelijk dat dit het definitieve afscheid is van deze bijzondere motor. De eerste twee auto’s zijn afgeleverd in de Verenigde Staten en hebben een sterk contrasterende uitstraling: een in sinister Black Carbon en de ander in White Glacier met blauwe en rode accenten.
Bugatti bouwt slechts 99 exemplaren van de Mistral, die met een topsnelheid van 450 kilometer per uur de snelste open productieauto ter wereld is. Dit slotstuk volgt op de Bolide, een circuitmonster dat als de meest extreme Bugatti uit het Volkswagen-tijdperk wordt gezien. Na de laatste Mistral richt Bugatti Rimac zich op de toekomst met de Tourbillon, een hypercar met een gloednieuwe V16.
De Tourbillon behoudt het aantal cilinders maar neemt afscheid van de vier turbo’s. In plaats daarvan krijgt hij een atmosferisch Cosworth-blok dat tot 9000 toeren per minuut klimt. Om te voldoen aan de steeds strengere emissieregels, krijgt de nieuwe Bugatti 3 elektromotoren en wordt hij een hybride. Hoewel de W16 ongetwijfeld wordt gemist, belooft de 8.3 liter grote V16 een waardige opvolger te worden.
Bugatti mikt met de Tourbillon op een nieuwe recordsnelheid. De grens van 500 kilometer per uur – oftewel 310 mijl per uur – ligt binnen handbereik. Bovendien wordt deze hypercar exclusiever dan zijn voorgangers: waar er 450 Veyrons en 500 Chirons zijn gebouwd, blijft de productie van de Tourbillon beperkt tot slechts 250 exemplaren. De eerste leveringen staan gepland voor 2026.