Verkoop elektrische auto’s in Europa blijft dalen: betaalbare modellen nodig

De verkoop van elektrische auto’s in de Europese Unie zal in 2025 verder afnemen, voorspelt kredietverzekeraar Allianz Trade. Na een forse daling in 2024 blijft de vraag naar stekkerauto’s achter, vooral door de afbouw van subsidies en hoge prijzen. De oplossing ligt volgens experts bij goedkopere modellen en een stabiel overheidsbeleid.
De Europese markt voor elektrische auto’s blijft onder druk staan. Volgens een analyse van Allianz Trade zal de daling in verkoopaantallen, die in 2024 al zichtbaar was, dit jaar doorzetten. In Nederland steeg het marktaandeel van elektrische auto’s vorig jaar nog met drie komma zeven procent, maar in Duitsland kelderde de verkoop juist met zevenentwintig procent. Ter vergelijking: in China steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s in 2024 met veertig procent.
Volgens Allianz is de overheid een belangrijke factor in deze cijfers. “De verkoop van elektrische voertuigen wordt sterk beïnvloed door subsidies,” zegt Johan Geeroms, directeur risicoacceptatie Benelux bij Allianz Trade. In China investeerde de overheid tussen 2009 en 2023 maar liefst tweehonderdeenendertig miljard dollar in de sector. In Duitsland daarentegen werd de subsidie voor elektrische auto’s vorig jaar afgebouwd, met een directe daling in de verkoop als gevolg. Ook Nederland stopte begin 2025 met subsidie op nieuwe en tweedehands elektrische personenauto’s.
Duitse automerken lopen achter
De Europese auto-industrie loopt volgens Geeroms achter op China, vooral omdat Duitse fabrikanten te laat zijn begonnen met betaalbare elektrische modellen. “De Duitse autobouwers hebben de boot gemist,” stelt hij. “Ze richten zich vooral op dure modellen, terwijl de markt juist om kleine en betaalbare elektrische auto’s vraagt.” Bovendien krijgen Europese merken te maken met extra uitdagingen, zoals de importtarieven op elektrische auto’s die de Amerikaanse oud-president Donald Trump heeft aangekondigd.
Vanaf januari 2025 zijn autofabrikanten bovendien verplicht om een boete te betalen voor elke geproduceerde wagen die te veel CO₂ uitstoot. Voor Volkswagen alleen zou dit kunnen oplopen tot zeven komma vier miljard euro als het huidige beleid niet wordt aangepast.
Oplossingen: minder modellen, meer focus
Allianz Trade ziet nog steeds toekomst in elektrisch rijden, maar stelt dat de Europese auto-industrie zich beter moet focussen. “Nu komen er tientallen nieuwe modellen per jaar op de markt, waardoor fabrikanten elkaar kapot concurreren,” zegt Geeroms. “De industrie moet samenwerken en met een paar goedkopere, kleine modellen komen die voor een breed publiek bereikbaar zijn.”
Daarnaast ligt er een grote kans in accutechnologie. Op dit moment gebruiken Europese fabrikanten vooral dure nikkel-mangaan-kobalt batterijen, terwijl Chinese merken massaal overstappen op lithium-ijzer-fosfaat batterijen. Deze zijn niet alleen goedkoper, maar ook minder afhankelijk van schaarse grondstoffen.
Meer steun nodig vanuit Europa
Allianz Trade adviseert de Europese politiek om de industrie te ondersteunen met grootschalige investeringen. Volgens de kredietverzekeraar moet Brussel minimaal tweehonderd tot driehonderd miljard euro steken in batterijproductie en laadinfrastructuur. Ook wordt gepleit voor importheffingen op goedkope Chinese elektrische auto’s, die door de Chinese overheid worden gesubsidieerd.
Daarnaast zou een inruilpremie voor elektrische auto’s onder vijfenveertigduizend euro kunnen helpen om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Ook een uitbreiding van de verplichting tot emissievrije bedrijfswagens zou de markt kunnen stimuleren.
Hoewel de Europese industrie een achterstand heeft, ziet Allianz Trade nog steeds kansen. “Elektrisch rijden is niet meer tegen te houden,” concludeert Geeroms. “Maar dan moet er wel snel actie worden ondernomen.”