Ook belasting voor hybrides gaat omhoog
De regelgeving voor wegenbelasting op elektrische auto's en plug-in hybrides is vooralsnog erg onduidelijk. Als het huidige overheidsbeleid zo doorgaat gaat de EV en hybride rijder straks veel meer betalen.
Als je nu een plug-in hybride rijdt en je stoot minder dan 50 gram CO2 per kilometer uit, dan krijg je 50 procent korting op je wegenbelasting. Dit is tot 2024 het geval. Vanaf Januari 2025 gaat deze korting verlaagd worden naar 25 procent. Je gaat dus 75 procent van het tarief aan wegenbelasting betalen.
Vanaf 2026 moet je de volle mep betalen voor je hybride, net als bij de EV's. De korting is dan volledig weggevallen en bedraagt dan nog 0 procent. Met andere woorden, een BMW 330i is straks weer interessanter dan een 330e. De hybride variant weegt immers meer dus wordt die ook duurder. Logisch. Voor de normale BMW zal je 868 euro per jaar aan wegenbelasting betalen. De hybride zal je dan per 2026 zo'n 1052 euro per jaar gaan kosten.
Alhoewel het over het algemeen duidelijk is dat hybride auto's net wat beter zijn voor het milieu schijnen deze cijfers op papier toch een beetje tegen te vallen. De auto's halen de opgegeven CO2-cijfers gewoon niet. De feiten liegen er niet om. Uit onderzoek bleek dat een BMW 330 meer dan drie keer zoveel uitstoot dan was opgegeven. De Renault Megane hybride zou zelfs 70 procent meer uitstoten.