EU geeft autofabrikanten twee jaar extra tijd voor CO2-doelstellingen

De Europese auto-industrie krijgt dan toch meer ademruimte om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De Europese Commissie heeft besloten om autofabrikanten niet één, maar twee jaar de tijd te geven om te voldoen aan de strengere normen. Het uitstel roept zowel steun als kritiek op, waarbij milieuorganisaties waarschuwen voor de gevolgen van verder uitstel van verduurzaming.
Twee jaar extra om uitstoot te verlagen
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen bevestigde dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om de opgelegde CO2-doelstellingen te halen. Oorspronkelijk moesten de nieuwe normen vanaf 2027 ingaan, maar dat is nu opgeschoven naar 2029. De verplichting om de uitstoot te verlagen blijft echter overeind en autofabrikanten riskeren nog steeds boetes als zij de doelstellingen niet halen.
Volgens Von der Leyen zorgt het besluit voor "meer ademruimte voor de industrie" en moeten fabrikanten voorspelbaarheid en rechtvaardigheid krijgen, vooral voor de bedrijven die al grote stappen hebben gezet in de verduurzaming van hun wagenpark.
Uitdagingen voor Europese batterijproductie
Naast de uitstootdoelstellingen benadrukte Von der Leyen de noodzaak van sterke en veerkrachtige Europese toeleveringsketens, met name op het gebied van accuproductie. Momenteel zijn geïmporteerde batterijen uit Azië aanzienlijk goedkoper dan Europese alternatieven. Om de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers te verminderen, overweegt de Europese Commissie extra ondersteuning voor Europese batterijproducenten. Hoe die steun eruit zal zien, is nog niet duidelijk.
Daarnaast worden in de komende jaren strengere kwaliteitseisen voor batterijcellen en andere onderdelen doorgevoerd, om de duurzaamheid en prestaties van Europese elektrische voertuigen te verbeteren.
Kritiek vanuit milieuorganisaties
Niet iedereen is blij met het besluit om autofabrikanten meer tijd te geven. Milieudefensie-directeur Donald Pols reageerde kritisch en benadrukte dat elk jaar uitstel de klimaatcrisis verergert. "Von der Leyen noemt het 'ademruimte voor de auto-industrie', maar wij houden geen ademruimte meer over," stelde hij.
Het voorstel van de Europese Commissie moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten. Woensdag presenteert Von der Leyen haar volledige plan voor de toekomst van de Europese auto-industrie, waarin verdere maatregelen worden toegelicht.